×

گزارش بازار سه شنبه 10 بهمن ماه؛
عقبگرد بیشتر بورس نسبت به سایر بازارها/آیا می توان انتظار مثبت شدن از بورس داشت ؟

  • کد نوشته: 238465
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • درحالی که امروز قیمت ها در بازار طلا و دلار به شکل غیرقابل کنترلی بالا رفت ، بازار بورس باز هم عقب نشینی کرد و شاهد افت قیمت ها بودیم. برخلاف تصورات و پیش بینی هایی که مبنی بر رشد ادامه دار بازار سرمایه پس از اخبار تجدید ارزیابی دارایی شرکت های بورسی و هلدینگ ها و در ادامه گزارش عملکردهای خوب 9 ماهه و حالا رشد در بازارهای موازی، همچنان خبری از روشن شدن موتور بورس نیست. در برهه کنونی کارشناسان و تحلیلگران بازار سهام در دو جبهه متفاوت قرار دارند، گروهی که می گویند بخشی از جاماندگی بورس تا پایان سال جبران می شود و گروه دیگری که معتقدند بورس تا پایان سال روزهای رو به رشدی را نخواهد دید.
    عقبگرد بیشتر بورس نسبت به سایر بازارها/آیا می توان انتظار مثبت شدن از بورس داشت ؟
  • در میان تمامی بازارهای دارایی و سرمایه گذاری کشور، بورس تنها بازاریست که از شدت تنش های منطقه تاثیر منفی گرفته و شاهد آن هستیم که سرمایه گذاران آن برخلاف سایر بازارها روزهای بدی را تجربه می کنند. در مجموع طی این روزها اوضاع سیاسی و بین المللی در کنار بی اعتمادی شکل گرفته عموم سرمایه گذاران از بورس طی سال اخیر ، دست به دست هم داده اند که بورس فعلا در مدار صعود قرار نگیرد. اما فعالان با تجربه و قدیمی تر این بازار به خوبی می دانند که بورس تا ابد نسبت به افزایش قیمت دلار بی تفاوت نمی ماند و قطعا با یک فاصله زمانی ، خود را با آن همسو خواهد کرد.

    نظر مثبت یک کارشناس درباره روند معاملات

    مهدی ساسانی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه انتظار می‌رفت با قرارگیری گزارش‌های فصلی و ۹ماهه بر روی سامانه کدال، بازار سرمایه و تابلوی معاملات جان تازه‌ای بگیرند و این اتفاق هم در حال رخ‌دادن بود اما ‌بار دیگر مصوبه دولت درخصوص سود پالایشگاه‌ها شوک جدیدی را به بازار سرمایه وارد کرد. از طرفی اتفاقات منطقه‌ای و برون‌مرزی باعث‌شده برخی از سرمایه‌گذاران ریسک بازار سرمایه را کمی بالاتر نسبت به بازارهای دیگر بدانند و در خریدهای خود بیشتر احتیاط کنند.

    این تحلیلگر بورسی عنوان کرد: از طرف دیگر دلار در بازار آزاد با رشد همراه شده و این موضوع می‌تواند بر روی رشد نرخ دلار توافقی و دلار نیمایی در آینده تاثیرگذار باشد. از آنجا‌که شرکت‌های بورسی دلار حاصل از صادرات خود را اکثرا با نرخ دلار توافقی و دلار نیمایی تسعیر می‌کنند، می‌تواند روی افزایش سودآوری این شرکت‌ها تاثیر مثبتی داشته‌باشد و متعاقبا این موضوع باعث شود رونق به بازار سرمایه ‌برگردد، بنابراین انتظار می‌رود رفته‌رفته با فروکش‌کردن تنش‌ها در منطقه خاورمیانه و همچنین با اعتماد بیشتری که سرمایه‌گذاران می‌توانند نسبت به تابلوی معاملات پیدا کنند، شرایط بازار به‌تدریج رو به بهبود بگذارد.

    نظر منفی یک کارشناس درباره معاملات بورس

    مریم محبی، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه اما نظر متفاوتی در این‌خصوص دارد. او با بیان اینکه بازار سرمایه ایران از ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ تا امروز درگیر یک روند فرسایشی نزولی بوده است، به دنیای اقتصاد گفت: در این مسیر بعضا شاهد ریزموج‌های اصلاحی به سمت بالا یا با روند افزایشی بودیم، اما دلیل ادامه‌دار بودن ریزش دقیقا عدم‌اعتماد سرمایه‌گذاران به وعده‌های مسوولان است که به دلیل خلف‌وعده‌های متعدد رخ‌داده‌است.وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران بازار سرمایه افق روشنی را مقابل خود نمی‌بینند، شرایط اقتصادی را ناپایدار می‌بینند و به همین دلیل به‌دنبال مسیری هستند که بتوانند ارزش سرمایه‌های آنها را حفظ کنند، به‌ همین‌دلیل کوچک‌ترین اتفاقی که در بازارها می‌افتد اگر منفی باشد، می‌تواند تاثیر منفی روی بازار بگذارد و اتفاقات مثبت نمی‌تواند اثر مداومی بر بازار داشته‌باشد.

    این تحلیلگر بورسی معتقد است؛ تا رویکرد دولت و تصمیم‌گیری مدیران به سمت اصلاح بازار سرمایه با این نگاه که این بازار یک بازار مولد اقتصادی است، نباشد، اتفاق مثبت ادامه‌داری را در این بازار شاهد نخواهیم بود.

    بازار سرمایه تورم‌زا نیست، ضد ‌اقتصاد کشور نیست و نمی‌تواند باعث ایجاد اخلال در سایر بازارها شود و تا این رویکرد را از جانب دولت حس نکنیم انتظار ادامه‌دار بودن شرایط مطلوب در بازار سرمایه را نمی‌توان داشت.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با کاهش ۹۹۳۲ واحدی به ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افت ۴۱۸۳ واحدی با رسیدن به رقم ۷۳۴,۳۹۷ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با کاهش ۵۸ واحدی برروی ۲۵,۴۸۷ واحد ایستاد.

    شپنا، شستا، وبملت منفی‌سازان اصلی بورس بودند و بپاس، خاور، مارون بیشترین نقش منفی در فرابورس را داشتند.

    انبوه سازی، خودرو، فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معامله ۳۶۶ میلیارد تومان، ۳۱۸ میلیاردتومان و ۲۷۹ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۴۹۴۹ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۷۷ نماد فعال وجود داشت که ۱۲۸ نماد در مدار مثبت ، ۴۵۷ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۶۲ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۲۴ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز سه شنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۲ :

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    پالتیکو: بایدن دستور واکنش آمریکا به حملات در خاورمیانه را صادر کرد

    پنتاگون : جوبایدن دستور داده به اهدافی حمله کنند که در عین موثر بودن از التهاب بیشتر در منطقه جلوگیری کند .

    وبگاه «پالتیکو» بامداد سه‌شنبه گزارش داد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از مشاوران خود خواسته تمام گزینه‌هایی که بیشترین بازدارندگی را در برابر حملات به نیروهای این کشور در غرب آسیا دارد بررسی کنند.

    پالتیکو نوشت که این پاسخ به صورت موجی از اقدامات علیه طیف وسیعی از اهداف است و احتمالا طی دو روز آتی آغاز خواهد شد.

    آمریکا: ایران به‌دنبال جنگ با ما نیست

    سخنگوی پنتاگون: ما مطمئناً به دنبال جنگ نیستیم و بر این باوریم که ایران نیز به دنبال جنگ با آمریکا نیست.

    وزیر دفاع آمریکا: حملات به نیروهای آمریکایی را تحمل نخواهیم کرد و همه اقدامات لازم را برای دفاع از ایالات متحده و نیروهای خود انجام خواهیم داد.

    بلینکن: پاسخ ما می‌تواند چند سطحی باشد/ منابع اطلاعاتی آمریکا: مدرکی از دستور تهران وجود ندارد

    وزیر امور خارجه آمریکا:پاسخ ایالات متحده به حمله مرگبار هواپیماهای بدون سرنشین علیه نیروهای آمریکایی در اردن می‌تواند چند سطحی و در یک بازه زمانی ادامه‌دار باشد.

    نیویورک تایمز به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا مدعی شد:در حالی که ایران «تسلیحات، منابع مالی و گاهی اطلاعاتی» را به گروه‌های مقاومت ارائه می‌کند، اما هیچ مدرکی دال بر تصمیم گیری این کشور برای حملات وجود ندارد، «به این معنی که ممکن است از حملات آگاه نبوده باشد.»

    نامه ایران به شورای امنیت : مسئولیتی در قبال اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه نداریم

    امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی در قبال اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه ندارد.

    قطر: امیدواریم واکنش آمریکا به حمله پهپادی اخیر، تبادل گروگان‌ها را به مخاطره نیندازد

    نخست‌وزیر قطر گفت امیدوار است که واکنش ایالات متحده به حمله پهپادی که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در اردن شد، پیشرفت‌هایی که برای دستیابی به توافق جدید میان رژیم صهیونیستی و حماس برای آزادی گروگان‌ها حاصل شده است را تحت‌الشعاع قرار ندهد.

    سی ان ان از قول مقامات آمریکایی:پاسخ آمریکا به حمله اخیر، احتمالا قوی خواهد بود، اما کاخ سفید نگران کلید خوردن جنگی گسترده‌تر با ایران است

    مقامات آمریکایی به سی ان ان گفتند که پاسخ ایالات متحده به حمله هواپیمای بدون سرنشین در اردن که منجر به کشته و زخمی شدن نیرو‌های آمریکایی در روز یکشنبه شد، احتمالا قدرتمندتر از حملات تلافی جویانه قبلی آمریکا در عراق و سوریه است.

    مقامات امریکایی گفته‌اند بعید است که ایالات متحده به داخل ایران حمله کند.

    العربیه به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت که واکنش این کشور به حمله پهپادی به پایگاه التنف احتمالا تا دو روز پس از تایید جو بایدن آغاز خواهد شد و از جمله گزینه‌های پیش روی پنتاگون حمله به نیروهای جمهوری اسلامی در سوریه، عراق یا دارایی‌های دریایی ایران است.

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *