×

عوامل جلودارنده رشد بورس از ابتدای بهمن ماه چه بود؟

  • کد نوشته: 239977
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • یک کارشناس بازار سرمایه عواملی که از ابتدای بهمن ماه بر بازار سرمایه تاثیر گذاشته و از رشد آن جلوگیری کرده است را برشمرد.
    عوامل جلودارنده رشد بورس از ابتدای بهمن ماه چه بود؟
  • ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه اوایل بهمن ماه شاخص‌کل بورس با محدوده قیمتی دو‌میلیون و ۲۰۰هزار واحد کار خود را آغاز کرد، گفت: متاسفانه در اوایل ماه مصوبه وزارت نفت مبنی‌بر تامین خوراک تحویلی و فرآورده‌های نفتی دریافتی بین شرکت‌های تابع وزارت نفت و شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی منتشر شد که بی‌اعتمادی سهامداران را شدت بخشید و اثر منفی بر جو بازار گذاشت.وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی از لحاظ ارزش بازاری وزن زیادی دارند، طبیعتا کل بازار را دچار تلاطم قیمتی کردند، به‌همین‌دلیل در بهمن به‌رغم پیش‌بینی‌های موجود شاهد نزولی‌شدن بازار سرمایه، هم از نظر قیمتی و هم ارزش معاملات بودیم. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد اثر منفی تصمیمات خلق‌الساعه بر بازار سرمایه است. هرچند از نظر قیمتی شاید ارزندگی سهام شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی را متلاطم نکند اما اثر منفی بر جو بازار دارد.

    سماوی افزود: علاوه‌بر این ما شاهد جریمه بانک‌ها به بهانه عدم‌ارائه اعتبار جهت وام مسکن ملی بودیم و آسیب این جریمه مستقیما متوجه سهامداران بود، درحالی‌که سهامداران در تصمیم‌گیری بانک‌ها در مورد ارائه تخصیص تسهیلات هیچگونه نقشی ندارند و مدیران که تصمیم‌گیران اصلی هستند، دچار هیچ ضرر و زیانی نمی‌شوند. یک تضاد منافع در این بین وجود دارد؛ چون به‌جای اینکه مدیران جریمه شوند، جریمه از جیب سهامداران پرداخت می‌شود.این تحلیلگر گفت: چنین مواردی در کنار گواهی ۳۰‌درصدی که بانک‌مرکزی قول آن را جهت کنترل بازار ارز داد، باعث نزولی‌شدن بازار سرمایه در بهمن ماه بودند. مجموعا الان شاخص‌کل در محدوده حمایتی نزدیک به دو‌میلیون و ۱۰۰‌هزار واحد قرار دارد و اگر بتواند این محدوده را حفظ کند با توجه به اینکه در اواخر سال‌هستیم و متغیرهایی مانند انتخابات پیش‌روست، بازار سرمایه مجددا می‌تواند به سمت دو‌میلیون و ۲۰۰هزار واحد تا انتهای بهمن ماه حرکت کند.

    منبع: دنیای اقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *