×

گزارش بازار سه‌شنبه 26 دی ماه؛
عوامل غیرسیاسی پیشران حرکت بورس /عدم تمایل حقیقی ها به خرید سهام

  • کد نوشته: 236903
  • ۲۶ دی ۱۴۰۲
  • ۰
  • تنش های منطقه و پیچیدگی تعاملات بین المللی نتوانسته به شکل قابل توجهی بر بازارهای داخلی ما تاثیر بگذارد. از این رو به نظر می رسد که این دسته از اخبار در این مرحله از درجه اهمیت پایین تری برای بازارها برخوردار است. درحال حاضر فعالان اقتصادی در انواع بازارها براساس پیش بینی های اقتصادی و آمار و اعداد واقعی تصمیم می گیرند که سرمایه خود را راهی کدام بازار کنند. بورس هم مثل 3 سال گذشته به دلیل بی اعتمادی گسترده ای که در آن شکل گرفته ، گزینه آخر برای سرمایه گذاران است. در مجموع می توان گفت در هفته های اخیر ، عوامل غیر سیاسی و داخلی ، به عنوان یکی از پیشران های اصلی حرکت بورس ، مطرح شده اند. هرچند که برخی از عوامل اقتصادی ، خود متاثر از عوامل سیاسی بروز کرده اند ، اما بررسی واکنش های بازارها حاکی از این است که متغیرهی اقتصادی، تمایل چندانی ندارند به صورت طولانی مدت بر زوایای مختلف غیراقتصادی متمرکز باشند.
    عوامل غیرسیاسی پیشران حرکت بورس /عدم تمایل حقیقی ها به خرید سهام
  • تنش های منطقه با وجود گذشت بیش از ۱۰۰ روز از شروع ، همچنان ادامه دارند. اما به نظر می رسد اخبار غیرسیاسی وزن کمتری در تاثیرگذاری بر بازار سرمایه در این روزها ایفا می کنند. توجه معامله گران در اکثر بازارها معطوف به تحولات اقتصادی داخلی است. قیمت دلار در کانال ۵۲ هزار تومان در حال نوسان است و برخلاف آنچه مسئولان بالادستی مدعی شده بودند هنوز شاهد کاهش قیمت در این ارز تاثیرگذار نیستیم. قیمت ها در بازار طلا و سکه هم پس از اعلام اخبار جدید از سوی بانک مرکزی با کاهش کمی همراه شده و سکه همچنان در بالای ۳۱ میلیون تومان قرار دارد. در بازار خودرو هم که شاهد نوسانات عجیب افزایشی هستیم ، به طوری که برخی از خودروها قیمت های جدید را به ثبت می رسانند. در مجموع آنطور که به نظر می رسد وضعیت یک بام و دوهوا در اقتصاد حاکم است ، مسئولان مدعی می شوند که اوضاع تحت کنترل است اما آنچه از واقعیت امر برمی آید به شکل دگر است.

    تصمیمات اتخاذ شده در حوزه طلا نمونه دیگری از بی تدبیری ها

    مباحث مربوط به گواهی سپرده طلا می‌تواند زیان‌‌‌ها و آسیب‌‌‌های جبران‌‌‌ناپذیری را در بخش فیزیکی این بازارها به بار بیاورد. بنابراین تا زمانی که نگرش سیاستگذار به بازار سرمایه تغییر نکند و بورس به‌عنوان یک بخش مولد و بخشی از بازار آزاد تلقی نشود، نمی‌توان روند مثبت و مساعدی را در بازار سرمایه مشاهده کرد.

    در وضعیت تورمی حال حاضر، انتظار می‌‌‌رود بازاری مانند بازار سرمایه تا حدودی به میزان رشد تورم، بازدهی مناسبی را برای سرمایه‌‌‌گذاران به ارمغان آورد. براساس همین سیاست‌ها به نظر می‌‌‌رسد سیاستگذاران نسبت به آسیب‌‌‌پذیری بازار سرمایه و عواقب سیاست‌های مختلف آگاهی لازم و کافی را ندارند. از این رو نمی‌توان رشد چندان پرشتابی را از بازار انتظار داشت.

    حقیقی ها به خرید سهام تمایل ندارند

    نگاهی به ورود و خروچ پول حقیقی ها به بازار سهام نشان می دهد که سهامداران حقیقی ، همزمان با ورود به نیمسال دوم در سمت خرید متزلزل ظاهر شده اند و طی این مدت خروج بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی به ثبت رسیده است. در مجموع خالص تغییر مالکیت در ماه های گذشته به نام معامله گران حقوقی ثبت شده است. این در حالی است که طبق تجربه سال های قبل همواره در برهه هایی که شاخص کل به سمت صعود بالاتر حرکت می کند، سهامداران خرد به سرعت در نقش خریدار ظاهر می شوند. اما دلیل تغییر فاز بازیگران سهام طی معاملات ماه های اخیر را باید در رفتار سیاست گذار ردیابی کرد. تصمیماتی که در سال های اخیر برای بازار سرمایه گرفته شده بیشترین ضربه را به پیکره آن زده و سبب شده تا حقیقی های بازار رفتار دست به عصا داشته باشند.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با افت ۸۰۳۱ واحدی به ۲ میلیون و ۱۸۶ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن کاهش ۴۸۰۱ واحدی با رسیدن به رقم ۷۶۱,۶۵۰ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با کاهش ۱۷۷ واحدی برروی ۲۶,۳۳۲ واحد ایستاد.

    فولاد، فملی، خودرو منفی سازان اصلی بورس بودند و فصبا، آریا، وسپهر بیشترین نقش منفی در فرابورس را داشتند.

    سرمایه گذاری ها، انبوه سازی و خودرو به ترتیب با ارزش معامله ۳۳۲ میلیارد تومان، ۳۲۲ میلیاردتومان و ۲۹۹ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۴۹۴۵ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۶۳ نماد فعال وجود داشت که ۱۴۱ نماد در مدار مثبت ، ۴۰۰ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۲۶ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۲۳ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز سه‌شنبه ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۲ :

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    کاهش ۱۵ درصدی تعرفه واردات خودرو

    کاهش ۱۵ درصدی سود بازرگانی واردات انواع خودروی سواری باحجم موتور کمتر از ۱۵۰۰ CC در هیات دولت تصویب شد.

    بر این اساس سود بازرگانی انواع خودروی سواری باحجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ CC از ۶۶ به ۵۱ درصد کاهش یافته است.

    خاندوزی: نرخ رشد نقدینگی ۲۷ درصد کاهش یافت

    سخنگوی اقتصادی دولت گفت:نرخ رشد نقدینگی ۲۷ درصدی نسبت به آذرماه سال گذشته که ۳۳.۴ درصد بود ۶.۴ درصد کاهش پیدا کرده است.رشد پایه پولی ۱۲ ماهه از ۴۵ درصد در فرودین به  ۳۳.۵ درصد در پایان آذر ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *