×

فرزین: از ابتدای امسال تاکنون حجم تجارت کشور به حدود ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است / تلاش بانک مرکزی برای افزایش تبادلات خارجی

  • کد نوشته: 240627
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که از ابتدای سال تاکنون ، رقم تجارت خارجی ایران با سایر کشورهای به 200 میلیارد دلار رسیده است.
    فرزین: از ابتدای امسال تاکنون حجم تجارت کشور به حدود ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است / تلاش بانک مرکزی برای افزایش تبادلات خارجی
  • محمدرضا فرزین امروز (دوشنبه ۲۹ بهمن) در همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: وقتی در مورد حکمرانی ارزی صحبت می‌کنیم، ارز و ریال دو روی یک سکه هستند و باید در مورد حکمرانی ریال هم بحث شود و نمی‌توان به آن بی‌توجه بود.

    رئیس کل بانک مرکزی افزود: اگر حکمرانی ریال تقویت شود، سهم بیشتری در تسویه بین‌المللی هم خواهد داشت.

    وی با اشاره به شرایط قبل از تحریم، گفت: اقتصاد ایران با وجود تمام تحریم‌ها یک اقتصاد باز است؛ به این معنا که حجم تجارت ما به نسبت تولید ناخالص داخلی بالاست، اما به همین دلیل حکمرانی ارزی اهمیت پیدا می‌کند.

    فرزین تصریح کرد: حجم تجارت خارجی کشور و مراودات مالی با دنیای خارج بالاست و با توجه به این شرایط همواره در معرض چالش‌هایی ارزی قرار داریم، البته تا پیش از تحریم روابط مالی و بانکی بین‌المللی را به سادگی انجام می‌دادیم.

    رییس کل بانک مرکزی گفت: تحریم‌ها باعث شد نقشه تجاری کشورمان تغییر و تجارت از غرب به سمت شرق حرکت کند، ولی نظام مالی ما همچنان در غرب باقی مانده است؛ یعنی عمدتاً شعب بانک‌های ما در اروپا و کشورهای اروپایی هستند.

    وی ادامه داد: به عنوان مثال ما در انگلستان که تجارت چندانی نداریم اما سه شعبه بانک ایرانی در این کشور قرار دارد که در چین چنین شرایطی نداریم. نکته دیگر اینکه تبادلات مالی هم از شبکه بانکی خارج شده و از روش‌های دیگر نظیر صرافی‌ها برای تصفیه بین‌المللی استفاده می‌کنیم که این موضوع هم کار را سخت کرده و هم پرهزینه است.

    فرزین گفت: برای تقویت حکمرانی ارزی خود باید نخست بتوانیم ابزارهای لازم برای نقل و انتقالات ارزی کشور تقویت و توسعه دهیم؛ البته در حال حاضر با وجود تحریم در وضعیت خوبی هستیم و نهادسازی که در کشور صورت گرفته خوب است، اگر چه متناسب با شرایط عادی نیست.

    رییس کل بانک مرکزی بیان داشت: تلاش ما این است که از این ابزارها برای اینکه بتوانیم همچنان سهم تجارت خود را در جهان حفظ کنیم، استفاده شده است.

    وی اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون حجم تجارت کشور نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار بوده است؛ یعنی در اوج تحریم توانسته‌ایم تجارت‌مان را حفظ کنیم، البته هنوز نتوانسته‌ایم همان حضور نهادی که در غرب داشتیم را در شرق ایجاد کنیم که به دنبال انجام این کار هستیم.

    فرزین اظهار داشت: اکنون با وجود تحریم‌ها کمی سخت است که نظام مالی خود را به شرق منتقل کنید. اکنون در بسیاری از کشورها حضور داریم که اصلاً نیازی به حضور نیست، چراکه مراودات تجاری و حتی سیاسی با آنها نداریم، بخش زیادی از نیروها شعب و افراد متخصص در آن کشورها حضور دارند.

    رییس کل بانک مرکزی بیان کرد: علاوه بر این دلایل با توجه به اینکه سهم شرق جهان از تجارت افزایش یافته هم باید نظام بانکی خود را به سمت شرق سوق دهیم. مثلاً امروز با روسیه و چین در حوزه بریکس پیشنهادات مشخصی از جمله تعریف پول یا نهادهای مشترک و استفاده از پیام‌رسان‌های مشترک به‌جای سوئیفت و یا نظارت مشترک برای مدیریت پولشویی داریم.

    وی گفت: می‌توانیم این موارد را با کشورهای عضو بریکس اجرا کنیم. حکمرانی ارزی بدون تعامل با کشورها به ویژه کشورهای دوست و همسو امکان‌پذیر نیست.

    فرزین گفت: باید تلاش کنیم تبادلات تجاری خود را با کشورها افزایش دهیم. نگاهمان در بانک مرکزی این است که این روابط را توسعه دهیم. می‌دانید دولت سیزدهم از همان ابتدا اعلام کرد که تصمی دارد روابط خود را با کشورهای منطقه توسعه دهد؛ حتی کشورهای اروپایی هم بسیاری از تبادلات خود را با همسایگان خود انجام می‌دهند.

    رییس کل بانک مرکزی افزود: ما می‌توانیم با کشورهای همسایه و کشورهای شرق تجارت و روابط مالی بیشتری داشته باشیم که یکی از الزامات تقویت حکمرانی ارزی است.

    وی بیان کرد: بخش دیگری هم در داخل کشور است، امیدواریم بتوانیم یک روز این کار را بکنیم که اینکه دائم کانال‌هایی نرخ سازی می‌کنند و نرخ‌هایی را اعلام می‌کنند و تعداد آنها هم هر روز افزایش می‌یابد. تلاشمان این بود که این نرخ‌ها را به مرکز مبادله بیاوریم و مرکز مبادله را مرجع نرخ ارز کنیم.

    فرزین اعلام کرد: ایده‌آل ما این است که تابلوی مرکز مبادله مرجع تعیین نرخ ارز شود. هنوز با این ایده‌آل فاصله داریم، اما خسته نمی‌شویم و ادامه می‌دهیم و این سیاست را دنبال می‌کنیم.

    منبع: ایرنا
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *