×

گزارش بازار چهارشنبه 23 اسفندماه؛
فروشندگان بازار سرمایه ، تمام قد ظاهر شدند/فعالان بورس منتظر تکرار الگوی افزایش تقاضا در فروردین

  • کد نوشته: 243032
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
  • ۰
  • پس از آنکه بخشی از سهام بازار ، مثل خودرویی ها، بانکی ها و پالایشی ها، چند روز در مدار مثبت قرار گرفتند و به نظر می رسد معامله گران از این فرصت به عنوان نوسان گیری استفاده کرده و نمای پرعرضه بازار امروز که در آن فروشندگان قدرت نمایی می کردند نشان از شناسایی سود داشت. تا زمانی که بازار سرمایه با یک محرک قوی در شیب صعودی قرار نگیرد ، تمامی مثبت های آن کوتاه مدت و فرصتی برای نوسان گیران خواهد بود.
    فروشندگان بازار سرمایه ، تمام قد ظاهر شدند/فعالان بورس منتظر تکرار الگوی افزایش تقاضا در فروردین
  • کارشناسان بازار سرمایه انتظار دارند بورس پله‌پله خود را تعدیل کرده و بالاتر بیاید، اما سرعت رشد بالایی برای آن متصور نیستند و با داده‌های فعلی هنوز چراغ سبزی برای رشد یک دست، ممتد و ادامه‌دار مشاهده نمی شود. با‌ این وجود، پتانسیل‌های نهفته عملیاتی و پتانسیل‌های روانی در بازار وجود دارد. پتانسیل‌های نهفته بحث افزایش نرخ ارز و کاهش شکاف نرخ ارز محاسباتی شرکت‌ها -نیما ۱ و نیما۲- نسبت به بازار آزاد است و اگر این نرخ پله‌پله رشد کند در بعد روانی بازار کمک می‌کند تا این پتانسیل نهفته از حالت بالقوه به فعلیت برسد.

    نکته بعدی که به سال‌جدید و مخصوصا نیمه اول سال‌آینده موکول می‌شود بحث پتانسیل روانی تجدیدارزیابی دارایی‌هاست. به احتمال زیاد تاییدیه وزارت اقتصاد برای تجدیدارزیابی خودرویی‌ها خواهد آمد و تجدیدارزیابی هلدینگ‌ها هم آغاز می‌شود که آن‌هم می‌تواند به بازار کمک کند، اما همه اینها در حد پتانسیل است و هرقدر که اینها تاییدیه بگیرد می‌تواند سرعت رشد بازار را شدت ببخشد.

    ترمز بورس در دست سیاست گذار

    از طرف دیگر عامل سرعت گیر مهمی پیش‌روی بازار است و آن‌هم سیاستگذار و دولت است. فضای رکودی که سیاستگذار بر عرصه اقتصاد حاکم کرده قطعا بر بورس اثرگذار است و انتشار اوراق که طی هفته اخیر رخ‌داد نیز خود گویای این است که فضا خوب نیست و سیاست انقباضی همچنان پابرجاست. از طرفی سیاست‌های ضد‌ونقیض دولت در عرصه اقتصاد نیز همچنان به‌عنوان یک تهدید برای بازار وجود دارد و هنوز خواست جمعی در سطح کلان برای رشد بازار مشاهده نشده که روند رشد را کند می‌کند.

    در انتظار تکرار الگوی هر ساله

    پیشینه تاریخی بازار سرمایه نشان می دهد که بورس حتی در چندسال گذشته که اسفند سبزی را پشت سر گذاشته، حجم فروش ها به دلایل مختلف بالا بوده است. در سال جاری که شاهد افزایش تقاضای اسفند نبودیم اما فشار فروش ها به شکل قابل ملاحظه ای حس شد. همانطور که در اسفند این اتفاق رخ می دهد، در فروردین هم از عرضه‌ها خبری نیست و سمت فروش بازار ضعیف است و به‌صورت تاریخی بازار در فروردین ماه رشد دارد. چنانچه در ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ ریسک سیاستگذار بر بازار تحمیل نشود به‌صورت سنتی هم که شده بازار در ابتدای سال‌جدید رشد خواهد داشت.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با کاهش ۱۳۲۹۱ واحدی به ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افت ۳۸۹۸ واحدی با رسیدن به رقم ۷۳۲,۰۴۶ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با کاهش ۱۲۳ واحدی برروی ۲۴,۸۵۳ ایستاد.

    فولاد، شپنا، وغدیر منفی سازان اصلی بورس بودند و آریا، بپاس، وسپهر بیشترین اثر منفی در فرابورس را داشتند.

    خودرو، بانک ها و فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معامله ۳۹۸ میلیارد تومان، ۲۹۳ میلیاردتومان و ۱۷۵ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۴۴۶۲ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۱۳ نماد فعال وجود داشت که ۱۲۷ نماد در مدار مثبت ، ۴۰۹ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۴۶ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۲۱ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز چهارشنبه ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ :

                                         

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    تمدید وضعیت اضطراری ملی آمریکا در قبال ایران

    رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی به کنگره با ادعای این که «اقدامات و سیاست‌های ایران، همچنان تهدیدی غیرعادی و فوق‌العاده علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا ایجاد می‌کند»، وضعیت اضطراری ملی را در قبال ایران، به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

    مذاکرات برای واگذاری استقلال و پرسپولیس به دو بانک غیردولتی

    سخنگوی دولت اعلام کرد: دولت به هیات واگذاری مجوز داد تا از این ظرفیت قانونی استفاده کند، هیات واگذاری دیروز به این نتیجه رسید که از این مجوز استفاده نکند، مذاکرات اولیه ای با دو بانک  غیر دولتی در این خصوص صورت گرفته است.

    توافق شد وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص مذاکراتی را با هیات های عامل بانک ها خواهند داشت پیش بینی می کنیم  در چند روز آتی به توافق با این دو بانک غیر دولتی برسیم.

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *