×

گزارش بازار شنبه 21 بهمن ماه؛
معاملات بورس در بین التعطیلین متعادل با برتری گرایشات مثبت به پایان رسید / پیش بینی تداوم بازار کم رمق در هفته پیش رو /پتانسیل بالای بورس برای جذب نقدینگی

  • کد نوشته: 239625
  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • شروع معاملات در آخرین هفته بهمن ماه ، در ادامه روند سبز بی جان شاخص در روز چهارشنبه طی شد و شاخص بورس توانست با افزایش 2 هزار واحدی به کانال 2 میلیون و 100 هزار واحد بازگردد. شرایط بورس همچنان با ابهام رو به رو است و به نظر می رسد تصمیمات سیاست گذاران ، مهم ترین عامل تعیین کننده چشم انداز بازارهای مالی در ماه های آتی باشد.
    معاملات بورس در بین التعطیلین متعادل با برتری گرایشات مثبت به پایان رسید / پیش بینی تداوم بازار کم رمق در هفته پیش رو /پتانسیل بالای بورس برای جذب نقدینگی
  • در هفته گذشته بازار سرمایه با اخبار گوناگونی رو به رو شد. انتشار گواهی های سپرده ۳۰ درصدی به دلایل گوناگونی مانند افزایش نرخ تنزیل و تشدید وضعیت رکودی چالش جدیدی برای بازار سرمایه به وجود ورد. از طرف دیگر نرخ گذاری های جدیدی که شرکت های پالایشگاهی و پتروشیمیایی را تحت تاثیر قرار می دهد، خود بر مبهم شدن فضای بازار سرمایه می افزاید. در جبهه دولت ، هنوز سیاست دولت در سال آینده در زمینه اقتصادی چندان واضح نیست و می تواند افزایش ابهامات و پیش بینی ناپذیری اقتصاد را به همراه داشته باشد. مجموع این عوامل می تواند تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بازار سهام را برای بلندمدت با چالش جدی رو به رو کند.

    بانک مرکزی با انتشار گواهی سپرده خاص به هدف خود خواهد رسید؟

    در دو سال اخیر بانک مرکزی سیاست کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها را در پیش گرفته و هدف از اجرای این سیاست کنترل نقدینگی بوده، که به چنین هدفی تا حدودی دست پیدا کرده است. با این وجود باید اظهار کرد که هدف ثانویه کنترل نقدینگی، کنترل تورم بوده که به نظر می‌رسد در این زمینه نمی‌توان سیاست در‌پیش‌گرفته‌شده را چندان تحسین کرد.

    سیاست انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ ۳۰درصد نیز در راستای سیاست‌های انقباضی قرارمی‌گیرد و هدف اصلی آن کنترل نقدینگی و عدم ورود به بازارهای دیگر است. با این وجود نمی‌توان انتظار داشت جمع‌آوری نقدینگی سرگردان به طور کامل توسط این سیاست اتفاق بیفتد.

    در هفته اخیر انتشار گواهی‌های سپرده ۳۰درصدی جزو مهم‌ترین اخباری بود که حجم زیادی از ابطال واحد‌های صندوق‌های درآمد ثابت را باعث شد. براساس برآوردهای صورت گرفته از سوی کارشناسان ، حداقل حدود ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان ابطال در میان صندوق های درآمد ثابت اتفاق افتاده است.

    با توجه به آنکه هنوز هیچ تصمیم و سیاست جدیدی در راستای حمایت از بازار سهام رخ نداده ، پیش بینی می شود بازار کم رمق هفته های گذشته برای هفته جاری هم ادامه داشته باشد.

    تا چه زمانی عدم توجه بازار سهام به متغیرها ادامه دار خواهد بود؟

    سناریوهای مختلفی از سوی کارشناسان و تحلیلگران برای بورس ترسیم می شود.

    اولین نکته این است که افزایش قیمت دلار در بازار آزاد طی روزهای گذشته و ثبات یافتن آن برروی ۵۵ هزار تومان ، از ناحیه ناآرامی های موجود در منطقه حادث شد و اگر چنین روندی ادامه‌دار باشد و دلار به سمت سقف تاریخی خود رهسپار شود، مطمئنا بی‌‌‌‌‌‌‌توجهی بورس به افزایش قیمت دلار ادامه‌دار نخواهد بود.

    سناریوی دیگر نیز این است که بانک‌مرکزی همچنان به حضور قدرتمند خود در سمت عرضه در بازار ارز ادامه دهد و نرخ ارز را در محدوده‌های کنونی و حتی پایین‌تر کنترل کند که مطمئنا این موضوع به مذاق بورسی‌‌‌‌‌‌‌ها خوش نخواهد آمد و خریداران بالقوه را از متمایل‌‌‌‌‌‌‌شدن به سمت خرید سهام باز خواهد داشت.

    در مقام جمع‌بندی می‌توان چنین استنباط کرد که اگر رشد نرخ ارز ادامه‌دار باشد، بورس تهران با یک تاخیر زمانی حرکت صعودی خود را آغاز خواهد کرد و به‌نظر می‌رسد با قرار داشتن قیمت سهام در محدوده‌های مناسب، این بازار نسبت به سایر بازارهای دارایی از پتانسیل بالاتری برای جذب نقدینگی برخوردار باشد.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با افزایش ۲۰۷۹ واحدی به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افزایش ۱۱۶۰ واحدی با رسیدن به رقم ۷۳۹,۸۱۵ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با افزایش ۲۳ واحدی برروی ۲۵,۴۳۹ واحد ایستاد.

    شپنا، فملی، تاپیکو مثبت‌سازان اصلی بورس بودند و آریا، وسپهر، فزر بیشترین نقش مثبت در فرابورس را داشتند.

    انبوه‌سازی، خودرو ، کانی غیرفلزی به ترتیب با ارزش معامله ۲۳۵ میلیارد تومان، ۱۴۶ میلیاردتومان و ۱۱۵ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۳۵۰۵ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۶۹ نماد فعال وجود داشت که ۱۹۳ نماد در مدار مثبت ، ۲۹۱ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۱۳ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۳۵ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز شنبه ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۲ :

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    وزیر صمت: فروش خودروهای وارداتی افزایش می‌یابد/ عرضه یک خودرو اقتصادی توسط هر خودروساز

    علی‌آبادی گفت: هر خودروساز باید حداقل یک نوع خودروی اقتصادی تولید و عرضه کند.توسعه ساخت داخل در اولویت ماست اما به نحوی که مردم هم حق انتخاب داشته باشند.فروش خودرو‌های وارداتی هم آغاز شده است و واردات افزایش خواهد یافت.مانعی برای واردات خودرو وجود ندارد.

    سازمان بورس در حال پیگیری اصلاح نحوه محاسبه نرخ خوراک

    معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس خبر داد: در خصوص اصلاح دستورالعمل‌ نحوه محاسبه قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی در حال مکاتبه با وزارت نفت هستیم، رئیس سازمان بورس نیز مکاتبه‌ای را با ریاست جمهور در این رابطه داشته زیرا این تصمیم بر سود صنعت پالایشی اثراتی را خواهد داشت.

    معافیت مالیاتی سود سپرده‌های بانکی برقرار است

    داوود منظور رییس سازمان برنامه بودجه در صفحه مجازی خود نوشت؛ معافیت مالیاتی سود سپرده‌های بانکی اعم از سپرده‌های اشخاص حقوقی و حقیقی به موجب قانون مالیات‌های مستقیم مصوب و برقرار شده است و بدون هیچ‌گونه تغییری در سال آینده ادامه خواهد یافت.

     

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *