×

گزارش بورس شنبه 30 دی ماه؛
معاملات بورس زیر سایه تنش های خاورمیانه /افزایش ادامه دار نرخ ارز به نفع بازار سهام تمام می شود

  • کد نوشته: 237359
  • ۳۰ دی ۱۴۰۲
  • ۰
  • درحالی که معاملات بازار سهام در آخرین روز زمستان با رنگ و روی سبز آغاز شد اما این سبزی دوام چندانی نیاورد و با گذشت زمان شاهد برتری عرضه ها به تقاضا بودیم. بازار سهام همچون هفته گذشته متاثر از افزایش تنش های ژئوپلیتیکی و نوسانات ایجاد شده در سایر بازارهای مالی پیگیری می شود. با به پایان رسیدن اولین ماه زمستان ، تلاش های بازار سهام برای فتح قله های جدید بی نتیجه مانده است.
    معاملات بورس زیر سایه تنش های خاورمیانه /افزایش ادامه دار نرخ ارز به نفع بازار سهام تمام می شود
  • تنش های خاورمیانه در پایان هفته گذشته شدت بیشتری پیدا کرد و پای ایران به صورت جدی تری به تنش های شکل گرفته باز شد. در صورتی که تنش‌های اخیر کمی کاهش پیدا کنند می‌توانیم نسبت به توقف روند صعودی نرخ ارز امیدوار باشیم و در صورتی که موج تنش‌های دریای سرخ همچنان ادامه‌دار باشد شاهد افت‌و‌خیز در بازارهای مالی خواهیم بود.با ادامه دار بودن روند صعودی قیمت ارز ، بازار سرمایه هم دیر یا زود تحت تاثیر مثبت این امر قرار خواهد گرفت.

    احتمال برد محرک های مثبت

    بازار سرمایه سه ماهی هست که در نتیجه اخبار مربوط به افزایش سرمایه از محل تجدیدارزیابی‌ها روند روبه‌رشدی به خود گرفته‌است. این روند که با اتفاقات مختلفی از جمله تنش‌های سیاسی و ریسک‌های بودجه،گاهی متوقف و وارد دوره استراحت و اصلاح نیز شده، اما به اعتقاد کارشناسان همچنان ادامه دارد.

    پیش از زمستان بیشتر کارشناسان معتقد بودند که در روند اجرای این محرک مثبت و به کمک گزارش‌های مطلوب عملکرد شرکت‌های بازار سرمایه تا انتهای سال ‌به رشد آهسته و پیوسته خود ادامه خواهند داد و حتی شاخص‌کل می‌تواند سقف تاریخی خود را که در اواسط اردیبهشت به آن دست‌یافته بود، بازیابد اما در این بین شاهد یک‌سری تنش‌های سیاسی منطقه‌ای غیرقابل پیش‌بینی بودیم. در حال‌حاضر بازار سرمایه آماج اخبار مثبت و منفی است. افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و به‌تبع آن دلار نیمایی، گزارش‌های عملکرد مطلوب در حال انتشار از یک‌سو و تنش‌های سیاسی، ریسک همچنان مطرح بودجه، برخی از ابلاغیه‌ها و مصوبه‌های خلق‌الساعه از سوی دیگر بازار را تحت‌تاثیر قرار داده‌است.این موضوعات تالار شیشه ای را به عرضه ای برای طناب کشی محرک های مثبت و منفی بدل کرده است، کارشناسان با خوش بینی امیدوارند محرک های مثبت موفق به برد در این مسابقه شوند.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با کاهش ۱۹۰۳۳ واحدی به ۲ میلیون و ۱۶۶ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افت ۷۹۹۹ واحدی با رسیدن به رقم ۷۵۴,۳۴۰ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با افت ۲۵۲ واحدی برروی ۲۶,۰۴۲ واحد ایستاد.

    تاپیکو، شستا، شتران منفی سازان اصلی بورس بودند و فصبا، آریا، شگویا بیشترین نقش منفی در فرابورس را داشتند.

    خودرو، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معامله ۳۸۶ میلیارد تومان، ۲۹۴ میلیاردتومان و ۲۹۱ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۶۰۲۷ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۶۴ نماد فعال وجود داشت که ۷۷ نماد در مدار مثبت ، ۵۲۴ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۱۳۵ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۱۰ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز شنبه ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۲ :

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    اطلاعیه سازمان مالیاتی درباره واریزی کارت به کارت

    در حالی برخی فروشنده‌ها تصور می‌کنند، واریزی‌های کارت به کارت به حساب تجاری مبنای محاسبه مالیات نیست که سازمان امورمالیاتی تمامی واریزی‌ها به حساب‌های تجاری را بعنوان فروش اعلام کرد.

    با توجه به قوانین و مقررات موجود، کلیه وجوه واریزی به حساب‌های بانکی تجاری از کلیه طرق از جمله درگاه‌های الکترونیکی پرداخت، دستگاه‌های کارتخوان، کارت به کارت، ساتنا، پایا و … بعنوان فروش تلقی شده و مبنای محاسبات مالیات قرار می‌گیرد.

    بدیهی است حساب‌های بانکی غیرتجاری نیز به صورت مستمر پایش شده و چنانچه مبالغی بابت فعالیت‌های تجاری به آن واریز شود درآمد کتمان شده تلقی و مشمول مالیات و جرائم متعلقه خواهد شد.

    پاکستان روابط دیپلماتیک با ایران‌ را از سرگرفت

    رویترز با استناد به رسانه‌های پاکستان گزارش داد دولت این کشور تصمیم گرفته به مناقشه با ایران پایان داده و روابط کامل دیپلماتیک با ایران را از سر بگیرد.

    وزیر خارجه عربستان: همه باید برای توقف تشدید تنش همکاری کنیم

    وزیر خارجه عربستان:منطقه عملا در وضعیت اضطراب قرار دارد. ما در غزه با یک فاجعه انسانی روبرو هستیم و نیازی نداریم که این فاجعه گسترش یابد.پیام ما به همه از جمله به ایران این است که نیاز داریم کنار هم برای توقف درگیری تلاش کنیم.

    عربستان خواستار همکاری با ایران برای جلوگیری از تنش‌ها در منطقه شد

    وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی گفت: «پیام ما خطاب به همه از جمله ایران این است که لازم است با یکدیگر همکاری کنیم تا از تشدید تنش‌ها جلوگیری کنیم.»

    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *