×

منع بازارگردانان از سفارش فروش ، در بهبود شرایط بورس موثر خواهد بود؟

  • کد نوشته: 240788
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
  • ۰
  • در چند روز گذشته در جهت بهبود شرایط بورس اقداماتی از سوی مقام ناظر صورت گرفته که یکی از آن ها منع بازارگردانان از سفارش فروش است. اما در وضعیت بی اعتمادی و کم حجمی بازار این روزها این اقدامات چقدر می تواند موثر باشد؟
    منع بازارگردانان از سفارش فروش ، در بهبود شرایط بورس موثر خواهد بود؟
  • مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران از ممنوعیت ارسال سفارش فروش و انجام معامله فروش در بازار سهام برای بازارگردان‌ها خبر داد. چند روز گذشته نیز سکان‌دار جدید نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، ارسال سفارش فروش توسط بازارگردان‌ها را که تا پیش از این الزامی بود با توجه به شرایط بازار سرمایه تا اطلاع ثانوی لغو کرد. بازارگردانی از جمله اقداماتی است که به منظور افزایش کارآیی و تعادل بازار از دید فعالان بازار سرمایه شکل گرفته است.

    بازارگردانان با ارائه سفارش خرید در زمان افزایش موج عرضه‌ها و با ارائه سفارش فروش هنگام فشار تقاضا، نقدشوندگی سهام گوناگون را بالا می‌برند و از کاهش یا افزایش ناگهانی قیمت جلوگیری می‌کنند. همچنین ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سهام را برای سهامداران کاهش می‌دهند. عملیات بازارگردانی در بازارهای نوظهور یا توسعه‌نیافته به دلیل کمبود سرمایه و کمبود شناوری با پیچیدگی‌های زیادی همراه است. با این وجود افزایش نقدشوندگی، کاهش نوسان‌پذیری قیمت و کاهش هزینه‌های تراکنش از طریق کاهش شکاف قیمتی عرضه و تقاضا را می‌توان از جمله دستاوردهای مثبت این عملیات بر بازار سرمایه عنوان کرد.

    بدین سبب بازارگردانی در بازار سهام را می‌توان یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روند سرمایه‌گذاری و عملکرد شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دانست. نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که ماهیت و سازوکار بازارگردانی در بازار سهام با پیچ‌وخم‌های زیادی روبه‌روست. بازارگردان باید قیمت سهم را به ارزش ذاتی سوق دهد. در بطن بازار سرمایه به دلیل دستوری بودن اقدامات بازارگردانی و بی‌تفاوتی اقدامات صورت‌گرفته نسبت به وضعیت و شرایط کلی بازار، تمایل سهامداران به فروش سهام افزایش یافته است، چرا که سرمایه‌گذاران پیش بینی می‌کنند قیمت سهام در آینده به دلیل فعالیت بازارگردان ثابت بماند و در عمل برای سهامدار بازدهی به دست نیاید.

    این اقدام بازارگردان‌ها انبوهی از تقاضای فروش سهام را ایجاد می‌کند. تدبیر بورس برای این اتفاق محدود کردن تعداد فروش سهام هر سرمایه‌گذار خواهد بود. از‌این‌روست که این اقدام نه‌تنها به افزایش جذابیت سهام منجر نخواهد شد بلکه به نقدشوندگی سهام لطمه می‌زند. از طرفی در شرایط فعلی بازار که نماگرهای اصلی بازار روزهای ناخوشی را پشت‌سر می‌گذرانند، به نظر می‌رسد ممنوعیت ارسال سفارش فروش و انجام معامله فروش در بازار سهام برای بازارگردان‌ها جهت جلوگیری از فروش سهام و وخیم‌تر شدن وضعیت معاملاتی بازار صورت گرفته است.

    شاخص کل بورس تهران از ابتدای دی‌ماه تا نخستین روز دوازدهمین ماه سال در بازه زمانی دو‌ماهه، حدود ۶.۲۸درصد افت داشته است. شاخص کل هموزن با کاهش ارتفاع ۴.۵درصدی و دماسنج اصلی فرابورس با ۶.۷۱درصد نزول ردپای نه چندان جذابی را از خود در فصل زمستان به جا گذاشتند. در این بین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، در دو ماه گذشته حدود ۳۲درصد افت را تجربه کرده است. بنابراین با وجود کم‌اثر بودن چنین اقدامی، باید منتظر ماند تا موج سرمایه‌گذاری و کمبود اطمینان در بازار تغییر مشخصی داشته باشد و اقداماتی از این دست تاثیر خود را بر بازار بگذارند.

     

    منبع: دنیای اقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *