×

گزارش بازار چهارشنبه 27 دی ماه؛
نبود نقدینگی ، معضل اصلی بورس / بی اعتمادی ها نسبت به بازار سهام ادامه دارد / عقب نشینی پی در پی سهامداران از بورس

  • کد نوشته: 237026
  • ۲۷ دی ۱۴۰۲
  • ۰
  • درحالی که برخی از فعالان بازار سهام منتظر بودند تا تحت تاثیر اخبار سیاسی – بین المللی ، در روز گذشته، بازار سهام کار امروز خود را با افزایش قابل توجه عرضه آغاز کند، این اتفاق رخ نداد. همانطور که در گزارش روز گذشته اشاره کردیم ، بازار فعلا به اخبار سیاسی بی تفاوت شده و عوامل غیرسیاسی پیشران تغییرات آن هستند. نبود اعتماد که سبب خروج نقدینگی از بازار می شود ، مهم ترین و اصلی ترین عامل تاثیرگذار بر وضعیت بورس این روزهاست. با نزدیکی به روزهای پایانی دی ماه ، شاخص کل از ابتدای سال تاکنون بازدهی حدود 11 درصدی داشته که دستاورد بسیار ضغیفی به شمار می رود.
    نبود نقدینگی ، معضل اصلی بورس / بی اعتمادی ها نسبت به بازار سهام ادامه دارد / عقب نشینی پی در پی سهامداران از بورس
  • طی ماه های اخیر شاهد درجا شدن پی در پی شاخص بورس بودیم و ثبت بازدهی ۱۱ درصدی در این بازار نشان دهنده رفت و برگشت های شاخص در یک بازه مشخص است.

    چرا سرمایه گذاران مجاب به ورود پول به بازار سهام نمی شوند؟

    بررسی رفتار سرمایه گذاران نشان می دهد که در حال حاضر دو ریسک مهم در بازار وجود دارد. در ابتدا آنچه مشخص است این است که برخی از سیاست گذاری های اقتصادی به سمتی در حال حرکت است که به طور مشخص بازدهی بورس را مورد هدف قرار می دهد. به عنوان نمونه ، سود اوراق در بازار بدهی به ۲۹ درصد رسیده که در ۴ سال گذشته بی سابقه بوده است. ادامه این روند می تواند حتی به تزلزل در وضعیت صندوق های سرمایه گذاری نیز منجر شود.

    نگاهی به آمارها نشان می دهد که از ابتدای زمستان خروج پول از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله به میزان بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان رسیده و این موضوع به خوبی نشان می دهد که بازار سرمایه نتوانسته مامن مطمئنی برای فعالان اقتصادی باشد.

    براساس یک پیشینه تاریخی در بازارهای سرمایه گذاری، به طور معمول بانک ها به عنوان بازاری کم ریسک شناخته می شوند. بنابراین در مواقعی که بازارها متاثر از متغیرهای غیراقتصادی ، با واکنش غیرقابل پیش بینی مواجه می شوند، سود سپرده و اوراق نقش مهمی ایفا می کنند. بنابراین همانطور که قابل پیش بینی بود بانک ها می توانند در این وضعیت رقیب جدی تری برای بورس به شمار آیند. در مجموع یکی از نگرانی های عمده سهامداران بورسی ، علاوه بر بحث های پیرامون ریسک های سیاسی، به مواضع بانک مرکزی و سیاست گذاری این نهاد باز می گردد.

    کلیت وضعیت در چند ماه اخیر نشان می دهد که تداوم اخبار ناامید کننده در راستای سیاست های دستوری دولت برای کنترل نرخ دلار و اعمال محدودیت در سپرده های کالایی بورس کالا ، موجب عقب نشینی پی در پی تقاضای سهام شده و خواهد شد.

    ریشه سردرگمی سهامداران عدم شفافیت است

    با توجه به آنچه در بالا به آن اشاره داشتیم ، می توان گفت که ریشه سردرگمی سهامداران در حال حاضر به دلیل عدم شفافیت و ابهام در مختصات سیاسی-اقتصادی کشور است. در این میان کارشناسان ، برخی سیاست گذاری های اقتصادی را عامل بی انگیزگی سرمایه گذاران برای ورود به بورس می پندارند. این امر می تواند پول را به سمت بازارهای تورمی هدایت کند.

    با وجود تمامی معضلات موجود، بورس همچنان برای سرمایه گذاران با دید بلند مدت جایگاه ویژه ای دارد و آن هایی که سرد و گرم این بازار را در برهه های زمانی گوناگون چشیده و لمس کرده اند ، همچنان به فرارسیدن روزهای خوب بورس امید دارند.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با افت ۹۹۰ واحدی به ۲ میلیون و ۱۸۵ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افزایش ۶۹۸ واحدی با رسیدن به رقم ۷۶۲,۳۳۹ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با کاهش ۳۷ واحدی برروی ۲۶,۲۹۴ واحد ایستاد.

    فولاد، فملی، حکشتی منفی سازان اصلی بورس بودند و فصبا، آریا، بپاس بیشترین نقش منفی در فرابورس را داشتند.

    خودرو، انبوه سازی، سرمایه گذاری ها به ترتیب با ارزش معامله ۳۴۴ میلیارد تومان، ۱۸۲ میلیاردتومان و ۱۷۸ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۳۸۸۷ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۶۳ نماد فعال وجود داشت که ۱۹۷ نماد در مدار مثبت ، ۲۹۳ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۱۲ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۲۴ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۲ :

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    شکایت رسمی عراق به شورای امنیت و سازمان ملل

    وزارت خارجه عراق خبر داد که شکایت رسمی علیه ایران را به سازمان ملل و شورای امنیت ارائه داده است.

    این وزارتخانه گفت که حملات موشکی اخیر به اربیل، نقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق است.

    گروسی: ایران به سرعت در حال غنی‌سازی است اما نمی‌گویم سلاح دارند

    مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با متهم کردن ایران گفت: ایران تنها کشور غیرتسلیحات هسته‌ای است که درسطح بسیار بسیار بالا در حال غنی‌سازی اورانیوم است که بسیار به سطح تسلیحات (هسته‌ای) نزدیک است.

    گروسی: مسیر مذاکرات با ایران همچنان باز است

    مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد:ایران با برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود به جلو پیش می‌رود و همچنان به ایجاد موانع برای بازرسی‌ها ادامه می‌دهد.

    ایران تنها کشور غیرهسته‌ای است که اورانیوم را در این سطح بسیار بالا غنی‌سازی می‌کند.

    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *