×

گزارش بازار سه‎شنبه 3 بهمن ماه؛
هفتمین روز متوالی ریزش بورس / عدم ثبات سیاست های دولت در قبال بازار سرمایه ، بلای جان بازار شده است

  • کد نوشته: 237684
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • درحالی این روزها شاهد روند ریزشی بازار سهام هستیم که پیش از این شرایط اندکی بهبود یافته بود و پیش بینی ها بر پایه روزهای خوب استوار شده بود. رشدهایی که به کمک اخبار مثبت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و همچنین رشد اندک قیمت دلار نیمایی شکل گرفته بود ، این روزها با بازار خداحافظی کرده اند. علی رغم آنکه دلار در قیمت های 53 تا 54 هزارتومان بازی می کند ، بورس به این موضوع بی تفاوت است و به روند ریزشی خود ادامه می دهد. همچنان اتفاق نظر در میان کارشناسان بازار وجود دارد که عامل اصلی این روزهای بورس سیاست گذار است ، روزهای خوش بورس این بار با هدف گیری پالایشگاه ها از بازار رخت بربست.
    هفتمین روز متوالی ریزش بورس / عدم ثبات سیاست های دولت در قبال بازار سرمایه ، بلای جان بازار شده است
  • وضعیت بورس در حال بهبود بود و معاملات داشت جان می‌گرفت که در همین حال باز شاهد ابلاغیه جدیدی بودیم که اتفاقا بازهم از سمت وزارتخانه دولتی که این‌بار وزارتخانه نفت بود، ابلاغ شد. این ابلاغیه جدید که مربوط به پالایشگاهی‌ها بود آب سردی بر پیکره بازار ریخت و نشان‌داد عدم‌اعتماد سرمایه‌گذار به بازار سرمایه کاملا توجیه‌پذیر است و سرمایه‌گذار حق دارد به این بازار اعتماد نکند؛ چراکه اصلا سیاست‌های دولت در قبال بازار سرمایه ثبات ندارد و دولت حتی به سمت شعاری که مبنی‌بر پیش‌بینی‌پذیر‌شدن اقتصاد و بازار سرمایه سر می‌دهد، حرکت هم نمی‌کند و نشانی از پیش‌بینی‌پذیری وجود ندارد.

    روند بازار سرمایه از ابتدای هفته‌جاری منفی شود و همچنان هم این منفی‌بودن ادامه دارد، اگرچه در کنار ریسک سیاستگذار ریسک جنگ هم هست که از نظر برخی محافل در کشور ما و برخی کشورهای همسایه جدی پیش‌می‌رود که آن‌هم می‌تواند یکی از دلایل ریزش باشد اما همچنان مهم‌ترین دلیل ابلاغیه و دستورالعمل‌هایی است که ماهانه داده می‌شود و هر‌بار هم سراغ یک صنعت می‌روند و این‌بار دامن پالایشگاهی‌ها را گرفته و روند بازار را مجددا منفی کرده است.

    در انتظار متوقف شدن روند نزولی ، اگر ابلاغیه جدیدی نرسد!

    به‌نظر می‌رسد با اتفاق‌هایی که رخ‌داده و می‌دهد، به‌رغم اینکه گزارش‌های عملکرد ۹ ماهه ه در بسیاری از صنایع گزارش‌های خوبی بوده و در کنار آن افزایش نرخ دلار می‌توانست در کنار گزارش‌های به رشد بازار کمک کند، همه این محرک‌ها نابود شده‌است. حال باید جلو برویم و امیدوار باشیم که ابلاغیه جدیدی نیاید و در کنار آن با خوابیدن تب نزول بازار به سمتی برود که از گزارش‌های تاثیر بگیرد و ‌درصدد جبران عقب‌ماندگی خود نسبت به بازارهای موازی برآید. از سمت بازار مهم‌ترین اتفاقی که می‌تواند بیفتد این است که روند منفی متوقف شود که در چند روز آینده چنانچه اتفاق جدیدی نیفتد این امکان وجود دارد.

    عملکردهای مثبت درآمدی به تنهایی در کوتاه مدت توان ایجاد تقاضا را ندارند، اما بالاخره تاثیر خود را نشان می دهند

    بررسی عملکرد ۹ ماهه شرکت‌های بورسی از یک نکته مهم پرده برمی‌‌‌دارد و آن این است که سودسازی برخی شرکت‌‌‌ها از جمله نمادهای سیمانی‌، قطعاتی‌، فلزات و پتروشیمی‌ها در قیاس با سال گذشته با تغییرات مثبتی همراه شده است. موضوع فوق از این حیث قابل تامل است که می‌تواند موجب افزایش تقاضا دراین گروه‌‌‌ها شود. البته واکنش مثبت سهامداران به تغییر مسیر سودسازی نمادهای مذکور منوط به وضعیت متغیرهای اثرگذار است. به همین دلیل اخبار مثبت شرکت‌‌‌ها به تنهایی توان بالا بردن تقاضا را ندارد.

    بررسی‌‌‌ها حاکی از این است که مجموع رشد خالص شرکت‌ها از ابتدای سال با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده است. از یک سو نوسانات مثبت محدود در بازار ارز و از سوی دیگر رشد شرکت‌‌‌ها و عملکرد مطلوب ۹ ماهه حاوی یک سیگنال مهم است. این وضعیت بیانگر این است که بازار طی هفته‌‌‌های آینده با تحرکات جدی‌‌‌تری روبه‌رو خواهد شد. اما ریسک‌‌‌های کنونی بر این مهم اثرات چشمگیری خواهد داشت. کمااینکه اخبار مرتبط با تغییر فرمول قیمت‌گذاری بنزین پالایشگاه‌ها صرفا بر جو روانی حاکم بر معاملات اثرگذار خواهد بود. هرچه به پایان سال نزدیک‌‌‌تر شویم‌؛ بازار بهبود روند داد‌و‌ستدها را تجربه خواهد کرد.

    بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی بنگاه‌‌‌ها گروه‌‌‌های قطعات و خودروسازی رفته‌رفته در شش ماه آینده تقاضا را مشاهده خواهند کرد. در حال حاضر برخی از سهام سفته‌بازی در حدود ۱۰ درصد از بازار گران‌تر هستند. دسته‌‌‌ای دیگر در حد متعادل هستند. یعنی نه گران هستند و نه ارزان. اما اکنون در بازار، سهامی نیز وجود دارد که قیمت آن زیر ارزش ذاتی است که با دید شش ماهه از پتانسیل بالایی برای رشد برخوردار هستند.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با ریزش ۲۶۵۲۷ واحدی به ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن کاهش شدید ۱۵۶۵۷ واحدی با رسیدن به رقم ۷۲۴,۱۱۶ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با کاهش چشمگیر ۳۹۴ واحدی برروی ۲۵,۱۲۹ واحد ایستاد.

    شپنا، فولاد، تاپیکو منفی سازان اصلی بورس بودند و آریا، وسپهر، انتخاب بیشترین نقش منفی در فرابورس را داشتند.

    خودرو، فلزات اساسی ، انبوه سازی به ترتیب با ارزش معامله ۳۱۹ میلیارد تومان، ۳۰۹ میلیاردتومان و ۲۳۶ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۵۱۷۱ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۷۲ نماد فعال وجود داشت که ۶۴ نماد در مدار مثبت ، ۵۵۱ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۱۵۹ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۹ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز سه‌شنبه ۳ بهمن ماه ۱۴۰۲ :

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    موافقت دولت با افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان

    رئیس سازمان برنامه و بودجه از موافقت دولت با افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان خبر داد و گفت: بخش دوم لایحه بودجه در دولت در حال تکمیل است که در روزهای آینده به مجلس تقدیم می‌شود.

    اکسیوس: بایدن به‌دنبال عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان به شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین!

    اکسیوس فاش کرد، دولت آمریکا قصد دارد برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی تلاش کند، مشروط بر این‌که تل‌آویو با تشکیل کشور مستقل فلسطین موافقت کند.

    این وب‌سایت نوشت: «اسرائیلی‌ها آمادگی پذیرش این توافق در آینده نزدیک را ندارند»، اما به گفته این منابع، مقامات اسرائیلی «در نهایت ممکن است با افزایش فشار آمریکا، سطح بین‌المللی و محلی، در ماه‌های آینده موافقت کنند».

    سازمان هدفمندی موظف به حذف یارانه افراد غیرمشمول

    با تصویب مجلس، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف به حذف یارانه خانوارهای غیرمشمول و همچنین تجدیدنظر درباره افرادی شد که یارانه آن‌ها قطع شده است.

     

    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *