×

گزارش بازار شنبه 7 بهمن ماه؛
وضعیت بورس : سبز با برقراری آرامش/ ادامه دار بودن روند افزایش قیمت دلار، اولین سیگنال مثبت بورس می شود؟

  • کد نوشته: 238143
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • معاملات بازار سرمایه در هفته گذشته در شرایطی به اتمام رسید که شاخص های اصلی هر سه ، وضعیت قرمز و کاهشی را نشان دادند. ریزش های هفته گذشته غالبا به علت در تیررس قرار گرفتن دوباره تصمیمات خلق الساعه سیاست گذار ، رقم خورد. در روز پایانی هفته گذشته وضعیت کمی رو به بهبود گذاشت و در آغاز هفته جاری نیز شاهد معاملات مثبت بودیم. از آنجایی که بورس در وضعیت بسیار ارزنده ای قرار دارد و در انتظار یک تلنگر برای شروع روند صعودی است ، باید ببینیم در هفته پیش سیگنال های افزایشی برای بورس از راه می رسد؟ هرچند که ارزش معاملات خرد همچنان نشان دهنده وضعیت خوبی نیست اما امید به بهبود هنوز هم در میان فعالان بازار دیده می شود.
    وضعیت بورس : سبز با برقراری آرامش/ ادامه دار بودن روند افزایش قیمت دلار، اولین سیگنال مثبت بورس می شود؟
  • وضعیت پارامترهای بازار سهام ، همچنان نشان دهنده وضعیت رکودی و رخوت حاکم بر معاملات است. دلار به عنوان اصلی ترین عامل شکل گیری روندهای مهم در بازارهای دارایی، در مسیر صعودی قرار دارد و میانگین قیمت دلار برای چهارمین هفته متوالی در اولین هفته بهمن ماه نیز افزایشی بود.

    قیمت ها در سایر بازارها نیز به سرعت درحال تطابق پذیری با نرخ دلار هستند. در بازار طلا و سکه شاهد افزایش آهسته و پیوسته هستیم و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید برروی ۳۳ میلیون تومان معامله می شود.

    تقریبا اکثر تحلیلگران و کارشناسان بازار سهام طی سال های اخیر به صورت متفق القول به این موضوع اذعان داشتند که روندهای مهم بورس در سالیان اخیر براساس نوسانات قیمت دلار شکل گرفته است و بورس بازان در تعیین سمت و سوی معاملاتی همواره به آیتم مهم دلار توجه می کنند.

    فارغ از موارد ذکر شده در بالا ، وضعیتی که بورس در چند هفته گذشته پیش گرفته کاملا متفاوت به این امر است. بورس بدون توجه به وضعیتی که در بازار دلار حاکم شده به روند ریزشی ادامه داد و حتی شدیدترین ریزش از آبان تاکنون را در هفته پیش به ثبت رساند. تمام آنچه اتفاق افتاد به دلیل ریسک هایی بود که از سمت سیاست گذار از ابتدای سال جاری رخ داده و مانع از ورود نقدینگی های خرد حقیقی شده است. بازار سرمایه همواره ثابت کرده که تحت تاثیر نقدینگی حقیقی ها ، صعودهای قابل توجه را به ثبت می رساند و اگر این گروه از افراد در جرگه معامله گران قرار نداشته باشند ، پول های درشت حقوقی ها در بازار بلاتکلیف است.

    تا چه زمانی شرایط کنونی و عدم توجه بازار سهام به متغیرهایی مانند دلار ادامه خواهد داشت؟

    اولین نکته این است که افزایش قیمت دلار در بازار آزاد در روزهای اخیر به دلیل ریسک‌هایی است که از ناحیه ناآرامی‌های حادث‌شده در منطقه صورت‌گرفته‌است. اگر چنین روندی ادامه‌دار باشد و دلار به سمت سقف تاریخی خود  رهسپار شود، مطمئنا بی‌توجهی بورس به افزایش قیمت دلار ادامه‌دار نخواهد بود. کمااینکه بورس در روز چهارشنبه هفته گذشته و امروز رشد اندکی را به ثبت رساند.

    اما سناریوی دیگری هم وجود دارد. اگر بانک‌مرکزی همچنان به حضور قدرتمند خود در سمت عرضه در بازار ارز ادامه دهد و نرخ ارز را در محدوده‌های کنونی و حتی پایین‌تر کنترل کند ، مطمئنا این موضوع به مذاق بورسی‌ها خوش نخواهد آمد و خریداران بالقوه را از متمایل‌شدن به سمت خرید سهام بازخواهد داشت.

    در مقام جمع‌بندی می‌توان چنین استنباط کرد که اگر رشد نرخ ارز ادامه‌دار باشد، بورس تهران با یک تاخیر زمانی حرکت صعودی خود را آغاز خواهد کرد و به‌نظر می‌رسد با قرار داشتن قیمت سهام در محدوده‌های مناسب، این بازار نسبت به سایر بازارهای دارایی از پتانسیل بالاتری برای جذب نقدینگی برخوردار باشد.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با افزایش ۳۳۶۴ واحدی به ۲ میلیون و ۱۲۶ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افزایش ۵۴۱۳ واحدی با رسیدن به رقم ۷۳۳,۳۷۷ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با رشد ۲۱۴ واحدی برروی ۲۵,۴۹۴ واحد ایستاد.

    فملی، فولاد، ثفارس مثبت سازان اصلی بورس بودند و هرمز، ارفع، انتخاب بیشترین نقش مثبت در فرابورس را داشتند.

    انبوه سازی، فلزات اساسی، خودرو به ترتیب با ارزش معامله ۳۲۸ میلیارد تومان، ۲۰۹ میلیاردتومان و ۱۸۳ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۴۰۷۴ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۷۴ نماد فعال وجود داشت که ۱۴۴ نماد در مدار مثبت ، ۳۷۸ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۴ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۷۰ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز شنبه ۷ بهمن ماه ۱۴۰۲ :

     

     

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *