×

گزارش بازار دوشنبه 7 اسفندماه؛
وضعیت نابسامان بورس هر روز بدتر می شود /ریسک های ترسناک در بازار سرمایه پابرجاست / هشدار کارشناسان اقتصادی درباره ضررهای نرخ سود ۳۰ درصدی سپرده ها

  • کد نوشته: 241316
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
  • ۰
  • علی رغم پیش بینی کارشناسان و تحلیلگران که با توجه به وضعیت قیمت سهام ، معتقد بودند ، بورس ریزش شدیدی در اسفند تجربه نمی کند ، شیب نزولی بورس در معاملات امروز تندتر شد و شاهد ریزش قابل توجه به رسیدن به محدوده 2 میلیون و 50 هزار واحد بودیم. سیاست گذار بلایی بر سر بازار سهام آورده که به این آسانی جمع شدنی نیست. اعتماد از دست رفته قصد بازگشت ندارد و هیچ پولی به سمت خرید سهام هدایت نمی شود.
    وضعیت نابسامان بورس هر روز بدتر می شود /ریسک های ترسناک در بازار سرمایه پابرجاست / هشدار کارشناسان اقتصادی درباره ضررهای نرخ سود ۳۰ درصدی سپرده ها
  • دولت بدترین عملکرد خود در قبال بازار سرمایه را به نمایش گذاشته است. از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم وضعیت بورس با تصمیمات خلق الساعه ای که یکی پس از دیگری اتخاذ می شد بدتر می شد و بازدهی هایی که در سال های اخیر رقم خورده مقطعی بوده و پس از یک روند مثبت ، شاهد روند منفی بدتری بوده ایم.

    آنچه می‌تواند در حال حاضر بازار را از وضعیت کنونی نجات دهد دو تصمیم مهم است که اختیار آن با رئیس بانک مرکزی است؛ متغیرهایی اثرگذار که برای بازار سرمایه از اهمیت فراوانی برخوردارند. ابتدا تعیین‌تکلیف نرخ ارز نیما و کاهش فاصله چشمگیر آن با دلار بازار آزاد است و در گام بعدی به صدا درآوردن سوت پایان ماجرای گواهی سپرده خاص ۳۰ درصدی.

    به واقع آنچه در درون بازار سرمایه می‌بینیم، ارزندگی شرکت‌ها همراه با سرخوردگی سهامداران است که از ترس دستورالعمل‌های جدید و تاثیرات ضد‌تولید آن به سمت بازارهای رقیب پیش‌رفته و لذت تملک دارایی‌های فیزیکی و فرصت‌های آربیتراژ در آنها را بر سرمایه‌گذاری و تامین مالی بخش تولید و خدمات ترجیح می‌دهد که البته به‌صورت علمی نیز این مساله تایید شده‌است و در شرایط نزولی بازار سرمایه تمایل به ریسک فعالان بازار کاهش‌یافته و خروج نقدینگی حتی در قیمت‌های ارزنده تداوم می‌یابد.

    در عین‌حال بازار سرمایه و البته کلیت اقتصاد منتظر شفاف‌سازی دقیق و بدون ابهام درباره نرخ سود بانکی است و اینکه گواهی‌سپرده خاص یک پیام با پایان است، یا اقتصاد باید خود را با آن تطبیق دهد. در صورت تداوم این نرخ سود که می‌تواند نرخ موثر بالاتری داشته‌باشد باید انتظار تعمیق رکود و عدم‌تقاضا در صنعت و تولید را داشته باشیم که از پایین‌دست صنایع شروع خواهد شد.خبرها درباره انتشار اوراق گام بدون نرخ تنزیل نیز خبر خوب و موثری بود که انتظار می‌رود وزارت اقتصاد و سازمان بورس نسبت به آن شفاف‌سازی بیشتری داشته باشند.

    قدرت کم گزارش های ماهانه

    باوجود آنکه در چند ماه گذشته انتشار گزارش های ماهانه و ثبت فروش های خوب شرکت ها نتوانسته روند بازار سهام را تغییر دهد ، همچنان برخی از تحلیل هایی بر پایه اثرات مثبت گزارش ها استوار است و برخی از فعالان بازار معتقد هستند گزارش‌های پیش رو این مزیت را دارند که در فضای فعلی قیمتی ریسک به ریوارد بازار را احتمالا جذاب می‌کند و مانع از افت بیشتر قیمت‌ها می‌شود.همچنین تحولات بورس کالا و رخدادهای فروش شرکت ها به خوبی نشان دهنده وضعیت بنیادی آنهاست اما جریان پول فعلی این موضوع را باور ندارد و مسیر خود را می رود.

    منتظر اتفاق عجیبی تا پایان سال نباشید

    با توجه به آنچه در ماه های اخیر رخ داده و همچنین با گذشت ۷ روز از آخرین ماه سال ، به نظر نمی رسد تا پایان سال اتفاق جدیدی رخ دهد و دلار هم محرک بیشتری برای بازار باشد. با توجه به اینکه حتی اگر تصمیم سیاستگذار ثبات نرخ دلار هم باشد، نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. اما اگر روند دلار افزایشی باشد در روند حرکتی بازار سرمایه نیز اثر مثبت می‌گذارد و بی‌تفاوتی بازار نسبت به دلار تا چند ماه آینده از بین می‌رود.

    در اسفند‌ماه دو چالش اصلی برای بازار وجود دارد؛ یکی فشار فروش حقوقی‌ها برای شناسایی سود و دیگری تسویه اعتبار برخی کارگزاری‌ها و سخت‌گیری سیستم بانکی در اعتبار‌دهی آخر سال، که نفس بازار را می‌گیرد. به طور کلی پایداری بورس در مسیر صعودی نیاز به تغییر پارامترهای کلان دارد و تنها در این حالت تمایل فعالان به خرید بیشتر می‌شود.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با ریزش شدید ۱۶۷۰۰ واحدی به ۲ میلیون و ۴۹ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افت سنگین ۱۰۶۸۹  واحدی با رسیدن به رقم ۷۱۲,۴۸۹ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با کاهش قابل توجه ۲۵۲ واحدی برروی ۲۴,۳۸۷ واحد ایستاد.

    شستا، وبملت، نوری منفی سازان اصلی بورس بودند و آریا، هرمز، غصینو بیشترین نقش منفی در فرابورس را داشتند.

    خودرو، سیمان، فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معامله ۲۵۳ میلیارد تومان، ۱۴۳ میلیاردتومان و ۱۳۸ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۳۳۹۰ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۶۴ نماد فعال وجود داشت که ۶۹ نماد در مدار مثبت ، ۵۴۴ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۱۴۵ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۱۰ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز دوشنبه ۷ اسفند ماه ۱۴۰۲ :

                                         

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    هشدار دبیرکل خانه کارگر درباره تورم ۵۰ درصدی

    تورم زیر ۵۰ درصد با سود بانکی ۳۵ درصدی دیگر موضوعیت ندارد

    علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر گفت: مردم در شرایط خیلی سختی قرار دارند. با فرصتی که دولت برای ثروتمندان فراهم کرد و با این گواهی سپرده بانکی و سود ۳۵ درصدی، من ناچار شدم نامه تندی بنویسم. چون با این روند به شکل فاحشی تورم افزایش پیدا می‌کند.تصور می‌کنم افزایش صد در صدی تورم را خواهیم داشت و تورم زیر ۵۰ درصد دیگر موضوعیت ندارد.

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *