×

گزارش بازار چهارشنبه 15
پایان دومین هفته معاملاتی آذرماه با افزایش ۵ درصدی شاخص کل / اعتماد، شاه‌کلید اصلی برای ورود بورس به مسیر صعودهای پی‌درپی

  • کد نوشته: 232339
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۲
  • ۰
  • در آخرین روز معاملات هفته شاهد اصلاح قیمتی و شناسایی سود در سهم‌های بازار به ویژه بزرگان بودیم ، با توجه به افت قیمت نمادهای بزرگ ، صندوق‌های سهامی و اهرمی نیز با کاهش همراه شدند. شاخص کل بورس پس از آنکه بازدهی 5 درصدی در هفته جاری را ثبت کرد درآخرین روز معاملات متاثر از افزایش عرضه وارد مدار منفی شد اما کاهش قیمت‌ها در بازار قابل توجه و ترسناک نبود؛ ارزش معاملات خرد از سطح 8 هزار میلیارد تومان فاصله گرفت و در حوالی 5 هزار میلیارد تومان بود. وضعیت آماری بازار نشان می‌دهد که کاهش قیمت‌ها می‌تواند موقتی باشد و برای آنکه آیا واقعا در روند صعودی قرار داریم یا خیر باید منتظر معاملات هفته آتی بود. متاسفانه اعتماد گمشده از سال 99 هنوز به بازار بازنگشته است و هر صعودی برای سهامداران دست به ماشه ، فرصت خروج تلقی می‌شود.
    پایان دومین هفته معاملاتی آذرماه با افزایش ۵ درصدی شاخص کل / اعتماد، شاه‌کلید اصلی برای ورود بورس به مسیر صعودهای پی‌درپی
  • پس از آنکه در یک هفته گذشته ، شاخص کل بورس توانست از مسیر رو به افول فاصله بگیرد ، کارشناسان این حوزه به دو دسته تقسیم شدند. دسته‌ای که اعتقاد دارند مثبت‌های این روزها موقتی است و گروهی که می‌گویند بازار سرمایه در حال حاضر و در ثبات سایر بازارهای مالی کشور ، مقصد خوبی برای ورود پول و کسب سود است.

    دیدگاه مثبت و صعودی برای بورس تا انتهای سال جاری

    تثبیت نرخ ارز در محدوده ۵۰ هزار تومان و سایه رکودی که بر سر سایر بازارهای رقیب مشاهده می‌شود ، به هدایت نقدینگی به سمت بازار سهام کمک کرده است و پمپاژ اخبار مثبتی مثل تجدید ارزیابی دارایی‌های ، بازار سهام می‌تواند تا پایان سال با شیب ملایم افزایشی حرکت کند. درحال حاضر به نظر می‌رسد نقدینگی سرگردان در بازار تمایل به گردش در میان صنایع مختلف داشته باشد.

    در مجموع می‌توان ادعا کرد که شرایط بازار در برهه کنونی امیدوارکننده است و در صورتی که بازار بخواهد روند صعودی جذاب را ادامه دهد ، به ورود بیشتر پول از سمت حقیقی‌ها نیاز دارد. با توجه به اینکه رکود قابل ملاحظه‌ای در سایر بازارهای مالی وجود دارد می‌توان امیدوار بود که مقصد سرمایه‌گذاران بازار سهام باشد ، با وجود آنکه بازار در روز جاری در مسیر کاهشی افتاد اما پایین بودن ارزش معاملات نشان داد که بخشی از معامله‌گران فعلا به نظاره نشسته‌اند و تصمیم عجولانه نمی‌گیرند آن‌‌ها منتظر هستند تا ببینند پس از شناسایی سود از سمت نوسان‌گیران و افراد ضرر دیده از ابتدای سال که منتظر فرصتی برای خروج بودند، سمت و سوی بازار چگونه خواهد شد.

    در مجموع بازار سهام درحالی به خط پایانی پاییز امسال نزدیک می‌شود که به نظر می‌رسد احتمال بازگشت رونق به صحنه معاملات بیش از پیش شده است و می‌توان امیدوار بود که سناریوی ماه‌های پایانی ۱۴۰۱ مجددا در سال ۱۴۰۲ تکرار شود.

    اعتماد ، کلید طلایی گم‌شده بورس

    اعتماد یکی از مهم‌ترین مفاهیم در بطن بازارهای مالی است. نکته‌ای که از رصد معاملات سنوات اخیر بورس تهران قابل‌برداشت است، این است که بازار سهام بعد از سلسله اتفاقات حادث‌شده در سال ‌پرماجرای ۹۹، در کلیت شاهد رخت بربستن اعتماد سهامداران خرد بود. اعتمادی که در جریان سال‌ها به‌دست آمده بود، بعد از اتفاقات سنگین و رنگین آن سال، جای خود را به یاس و نومیدی و نوعی از بدبینی داد که بعد از گذشت بیش از سه سال، هنوز بازار نتوانسته به‌صورت کامل ‌درصدد احیای آن برآید. بنابراین می‌توان عرضه‌های پایان وقت دیروز و امروز را به موارد این‌چنینی نسبت دهیم که سهامداران دست به ماشه را ترغیب به فروش می‌کند.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با کاهش ۵۴۵۲ واحدی به ۲ میلیون و ۱۷۱ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افت ۲۷۱ واحدی با رسیدن به رقم ۷۴۷,۲۹۹ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با افت ۱۷ واحدی برروی ۲۶,۱۹۶ واحد ایستاد.

    فولاد، اخابر، فملی منفی‌سازان اصلی بورس بودند و هرمز، خاور، غصینو بیشترین نقش منفی در فرابورس را داشتند.

    انبوه‌سازی، خودرو، محصولات شیمیایی به ترتیب با ارزش معامله ۳۸۹ میلیارد تومان، ۳۷۳ میلیاردتومان و ۲۵۸ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۵۸۵۱ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۸۰ نماد فعال وجود داشت که ۲۲۵ نماد در مدار مثبت ، ۳۲۳ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۱۳ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۳۴ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز چهارشنبه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۲ :

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    امیرعبداللهیان: در بخش گشایش کریدور‌ها بین تهران و باکو توافق‌های خوبی انجام دادیم

    حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در مورد روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان گفت که روابط بین دو کشور در مسیر درستی قرار دارد. وی افزود: در دیدار اخیر آقای رئیسی و اقای الهام علی‌اف توافق خیلی خوبی برای توسعه همه جانبه روابط صورت گرفت. ما هم در بخش اقتصادی، گشایش کریدورها، همکاری تجاری، پروژه‌های نیمه کاره بین دو کشور توافق‌های خوبی را انجام دادیم.

    شناسایی یک میلیون ملک دولتی برای مولدسازی

    خزانه‌دار کل کشور گفت: در راستای مولدسازی تاکنون بیش از یک میلیون مال غیر منقول دولت شناسایی شده که این دارایی‌ها را سنددار کردیم.

    درخواست اصلاح استاندار حسابداری برای سرعت‌بخشی به فرآیند تجدید ارزیابی دارایی‌ها

    امیرمهدی صبائی، سخنگوی سازمان بورس در توییتی نوشت:ضمن تبریک روز حسابدار، برای بهره‌مندی «هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری» از مزایای معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی طبقه سرمایه‌گذاری بلندمدت، اصلاح مفاد استاندارد حسابداری شماره ۱۵، طی نامه‌ای از وزیر محترم اقتصاد درخواست شد.

    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *