×

گزارش بورس دوشنبه 28 اسفند؛
پایان مثبت بورس در سالی که بازدهی شاخص ۱۰ درصد بود/تحمیل ریسک از سوی سیاست گذاران اصلی ترین عامل جاماندگی بورس در سال جاری

  • کد نوشته: 243587
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
  • ۰
  • آخرین روز معاملاتی بورس در سال 1402 با نمای سبز و مثبت به کار خود پایان داد.بورس در سال جاری می توانست روزهای خوب و پربازدهی را به ثبت برساند، اما به مدد تصمیمات خلق الساعه بیشماری که برای آن گرفته شد این هدف ، محقق نشد. شاخص بورس در مجموع سال 1402 بازدهی 10 درصدی داشت؛ میزان بازدهی سهام در سال جاری برای تمامی بازار مثبت نبود اما تک سهم هایی وجود داشتند که سهامداران خود را پرسود کردند، با توجه به اینکه بورس با افزایش به کار خود پایان داد، به احتمال زیاد و به رسم اکثر اوقات در فروردین ماه ، به شرط رخ ندادن هیچ اتفاقی، مثبت آغاز به کار کند.
    پایان مثبت بورس در سالی که بازدهی شاخص ۱۰ درصد بود/تحمیل ریسک از سوی سیاست گذاران اصلی ترین عامل جاماندگی بورس در سال جاری
  • سال پرفراز و نشیب بازار سرمایه به نقطه پایان رسید. سالی که پیش بینی می شد بتواند بازدهی های قابل توجهی داشته باشد و پس از اتفاقات تلخ سال ۹۹ به بعد دوباره به فاز صعود بازگردد، به بازدهی ۱۰ درصدی شاخص بسنده کرد و بالاترین رقم شاخص آن مربوط به ۱۳ اردیبهشت با رقم ۲ میلیون و ۵۱۴ هزار واحد بوده است.

    بی اعتمادی به دولت ، اصلی ترین عامل فرار سرمایه ها

    کامل ابراهیمیان، تحلیل گر بازار سرمایه به دنیای اقتصاد گفت: مهم‌ترین چیزی که در سال‌۱۴۰۲ تجربه کردیم این بود که بی‌‌‌‌‌اعتمادی به دولت‌ها و قانون‌گذاران اصلی‌ترین عامل عدم‌تشکیل سرمایه و سرمایه‌گذاری در بخش شفاف اقتصاد کشور است و این بی‌‌‌‌‌اعتمادی مفرط در بخش بزرگی از جامعه نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها آنچنان افزایش‌یافته که اکثر سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند منابع مالی خود را از بازار سرمایه خارج‌کرده و در بخش‌های غیرشفاف سرمایه‌گذاری کنند. امسال اتفاقات مختلف باعث شد تا به‌رغم ارزندگی شرکت‌ها، به‌دلیل بی‌‌‌‌‌اعتمادی سرمایه‌گذاران، شاهد پایین‌ترین ارزش بازار سرمایه در چند سال اخیر باشیم، بنابراین یکی از بزرگ‌ترین تهدید‌های امنیت ملی کشور، تهدید امنیت سرمایه‌گذاری و تشویق به فرار سرمایه‌گذاران است و باید با این تهدید که منجر به عدم‌رشد اقتصادی و سرخوردگی جامعه می‌شود، مقابله کرد.

    تحلیل بورس ایران با تمامی بازارهای مالی در جهان ، متفاوت است !

    مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه، به دنیای اقتصاد گفت: آموختم که نمی‌توان بازارهای مالی ایران را مانند سایر بازارهای جهان، بر اساس داده‌های اقتصادی تحلیل کرد. بازار سرمایه ایران به‌طور عجیبی دچار بی‌‌‌‌‌نظمی است. بورس ایران را باید هر روز به‌صورت مجزا و برای همان روز تحلیل کرد و نمی‌توان انتظار داشت اخبار شبیه به‌هم، اثر یکسانی بر همان بازار داشته‌باشند. به‌عنوان مثال انتظار تحلیلگران این است که گزارش‌های مطلوب مالی، اثر مثبتی بر سهم مربوطه داشته‌باشد ولی ما در سال‌۱۴۰۲ مشاهده کردیم که گزارش‌های خوب مالی بر یک سهم اثر مثبت و بر سهم دیگر اثر منفی داشت. بزرگ‌ترین درسی که بازار سهام ایران برای فعالان داشت این بود که هر سهم را در هر لحظه و بنا به شرایط همان لحظه تحلیل کنند و این تحلیل را به سایر سهم‌ها و سایر روزها تعمیم ندهند.

    پیش بینی جذب نقدینگی توسط بورس در سال آینده

    یکی از سناریوهای قوی که پیش ‌روی بازار سهام قرار دارد، به طور مشخص به کاهش جذابیت و البته ترس ورود به بازارهای موازی سکه و ارز در هفته‌های آینده باز‌می‌گردد. اگر بازارهای مذکور وارد فاز روند اصلاحی شوند(هرچند انتظار اصلاح سنگین در آن ها وجود ندارد)، بورس نیز می‌تواند فرصت پیش‌آمده را مغتنم شمرده و جاماندگی خود را جبران کند.

    بنابر‌این با توجه به شکل‌گیری انتظارات تورمی جدید، سرمایه‌گذاران تمایل به کسب‌ سودهای بزرگ‌تر دارند. اگر روند صعودی در بازارهای ارز و سکه متوقف شود، حتی سپرده‌های بانکی با نرخ‌های حدود ۳۰درصد نیز از جذابیت چندانی برای سرمایه‌گذاران برخوردار نیستند. از این‌رو انتظار می‌رود استارت رشد بازار سهام منجر به کوچ نقدینگی سرگردان به این بازار شود.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با افزایش ۳۴,۶۸۶ واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۵ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن رشد ۸۷۹۴ واحدی با رسیدن به رقم ۷۴۲,۵۷۵ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با افزایش ۲۹۹ واحدی برروی ۲۵,۳۶۷ واحد ایستاد.

    فملی، فولاد، شپنا مثبت سازان اصلی بورس بودند و آریا، زاگرس، بپاس بیشترین نقش مثبت در فرابورس را داشتند.

    خودرو، فلزات اساسی ، بانک ها به ترتیب با ارزش معامله ۲۶۳ میلیارد تومان، ۲۳۷ میلیاردتومان و ۱۹۳ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۴۱۲۲ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۴۹ نماد فعال وجود داشت که ۵۱۴ نماد در مدار مثبت ، ۷۰ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۶ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۱۰۹ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز دوشنبه ۲۸ اسفند ‌ماه ۱۴۰۲ :

     

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *