×

چالش جدی برای صندوق های سرمایه گذاری پس از انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی

  • کد نوشته: 239168
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • یک کارشناس و فعال بازار سرمایه ، با بیان توضیحاتی ، گواهی سپرده 30 درصدی بانک ها را چالش جدی و جدیدی برای صندوق های سرمایه گذاری برشمرد.
    چالش جدی برای صندوق های سرمایه گذاری پس از انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی
  • اردشیر ظهرابی، معاون سرمایه‌گذاری و توسعه بازار سبدگردان فارابی، ضمن بیان این مساله که انتشار گواهی سپرده ۳۰درصدی صندوق‌های تامین سرمایه را با چالش‌های جدی رو‌به‌رو کرده است، خاطر‌نشان کرد: درواقع گواهی‌های سپرده خاص تامین مالی یک بنگاه اقتصادی را بر عهده می‌گیرد و شباهتی به اوراق صکوک مرابحه دارد و براساس دستورالعمل اصلی حتی می‌تواند بازار ثانویه در بورس داشته باشد. به لحاظ ماهیت شباهتی بی‌بدیل به اوراق گام که در سیستم بانکی است، و اوراق صکوک دارد. با این وجود نکته خاص چنین گواهی‌هایی این بود که گواهی‌های خاص اخیر به صورت عام پذیره‌نویسی شد و میزان تامین مالی صورت‌گرفته و نقدینگی جذب‌شده بیش از ۲۰۰هزار میلیارد تومان است و این در حالی است که مجموع نقدینگی صندوق‌های درآمد ثابت حدود ۶۰۰همت است. از طرف دیگر نرخ بانکی ۳۰درصدی معادل ۳۵درصدی (YTM) است.

    این بدین معناست که حداقل ۵درصد ( YTM )از بالاترین نرخ‌هایی که صندوق‌ها به مشتری‌ها پیشنهاد می‌دادند نرخ بالاتری می‌دهد، البته با در نظر گرفتن نرخ شکست، این اقدام باعث می‌شود بسیاری از سرمایه‌گذارانی که با نرخ ۲۲ سپرده‌گذاری بانکی یا در صندوق‌ها با نرخ ۲۶درصد بانکی سرمایه‌گذاری کرده بودند، تمایل پیدا کنند که یونیت‌های خود را ابطال کنند. از پیامدهای این نوع سپرده جدید، می‌توان به کوچک‌شدن صندوق‌های درآمد ثابت از نوع صدور و ابطالی‌ها اشاره کرد. علاوه‌بر این، تامین مالی پروژه‌های گوناگون بنگاه‌های اقتصادی در بازه زمانی کوتاه‌تری محقق می‌شود. البته اگرچه دسترسی بنگاه‌ها به منابع آسان‌تر خواهد شد اما هزینه این تامین سرمایه افزاش خواهد یافت. از طرفی برای برخی صنایع می‌تواند جذب نقدینگی خوبی را برای پروژه‌های گوناگون به ارمغان داشته باشد.

    وی همچنین پیش‌بینی خود را از این اتفاق این‌طور بیان کرده است: در میان‌مدت پیش‌بینی می‌شود شرکت‌ها و بنگاه‌ها راحت‌تر تامین مالی شوند. در بازه زمانی کوتاه‌مدت انتظار می‌رود اثر منفی بر بازار سرمایه بگذارد، چرا که بسیاری از صندوق‌های درآمد ثابت مجبور به فروش اوراق خود می‌شوند. این اقدام می‌تواند موجب بالا رفتن نرخ بهره انتظاری شده و P/E مورد انتظار برای خرید سهام کاهش پیدا خواهد کرد. با وجودی که در میان‌مدت تاثیر انتظاری آن می‌تواند متفاوت باشد. با این وجود باید دید ابهامات این گواهی‌ها در آینده به چه صورتی رفع خواهد شد.

    منبع: دنیای اقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *