×

کاهش انگیزه خریداران و فروشندگان بورسی! / نقاط فعلی بورس ، مناطق حمایتی هستند

  • کد نوشته: 241150
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
  • ۰
  • یک کارشناس بازار سرمایه ، وضعیت خریداران و فروشندگان در بازار سرمایه این روزها را به دور از هیجان توصیف کرد قیمت های فعلی را نقاط حمایتی مهمی برای بازار برشمرد.
    کاهش انگیزه خریداران و فروشندگان بورسی! / نقاط فعلی بورس ، مناطق حمایتی هستند
  • نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار به‌رغم شرایط ارزنده‌ای که در آن قرارگرفته‌ و عموم سهامداران و کارشناسان بازار سرمایه نیز روی این موضوع اتفاق‌نظر دارند بی‌جان است، گفت: در شرایط فعلی بورس همچنان متاثر از موضوع مهم گواهی‌سپرده ۳۰‌درصدی و افزایش نرخ سود بدون‌ریسک است که البته اثرات این موضوع با حمایت و کمک حقوقی‌ها به حداقل رسید ‌و اندک فروشندگان انتهای مسیر نزولی معاملاتی با خرید حقوقی‌های بزرگ مواجه شدند.

    وی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد شرایط رکودی بازار هم منتج از همین موضوع باشد؛ یعنی در شرایطی که قیمت‌ها افت شدیدی داشتند، اخبار مهم هم نمی‌تواند تکانه‌های منفی عمیقی در بازار ایجاد کند و بازار اصلاح عمیقی در محدوده‌های فعلی نمی‌کند و در حال رِنج‌ زدن است. فروشندگان هم چندان تمایلی به‌فروش سهام خود در قیمت‌های پایین ندارند. از طرفی با توجه به جو نااطمینانی ایجادشده در عموم اقتصاد منتج از سیاست‌های انقباضی شدید بانک‌مرکزی و تامین کسری‌بودجه توسط دولت در هفته‌های اخیر از محل فروش شرکت‌های پالایشی و کاهش سود آنها باعث‌شده خریداران هم در خریدهای خود با تامل بیشتری روبه‌رو باشند و همچنان در تردید بمانند و شاهد قدرت‌گرفتن جبهه خرید در محدوده‌های ارزنده فعلی نباشیم.

    میرزایی گفت: برآیند کاهش انگیزه خریداران و فروشندگان طبق موارد مرور شده باعث کاهش ارزش معاملات و شرایط نوسانی فعلی شده و انتظار می‌رود دست‌کم برای روزهای آینده با توجه به‌وجود تعطیلی هفته‌جاری این شرایط کماکان ادامه‌دار باشد. هرچند مجددا و موکدا باور دارم بازار در محدوده ارزندگی قرارگرفته و عدم‌اصلاح معنادار شاخص‌کل و بسیاری از صندوق‌های بزرگ و کلیدی بازار سرمایه هم موید این موضوع است، به‌نظر می‌رسد بازار در آینده کوتاه‌مدت همچنان در وضعیت سردرگمی و کم‌رمقی به‌سر ببرد تا با یک خبر مهم حمایتی یا ورود نقدینگی به بازار سرمایه‌درگردشی که ممکن است در بین بازارها به‌صورت دوره‌ای ببینیم، شاهد رونق گرفتن معاملات بازار سرمایه و شروع روند روبه‌رشد بعدی باشیم. وی تاکید کرد؛ در شرایطی که خبر منفی مهم جدیدی به بازار مخابره نشود، می‌توان محوده‌های فعلی را محدودیت حمایتی قوی برای شاخص‌کل و بازار سرمایه درنظر گرفت.

    تا پایان سال‌هم تقریبا همین تحلیل برقرار است و به‌نظر می‌رسد موج صعودی موردانتظار با توجه به شرایط ارزنده بازار زیاد دور نباشد و تا پایان سال‌جاری شاهد شروع این موج باشیم که احتمالا موج میان‌مدت و بلند صعودی خواهد بود و در نهایت سهامداران بازار سرمایه ‌برنده بازارهای مالی در سال‌تردید و درجازدن بازارهای مختلف باشند.

    منبع: دنیای اقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *