×

کنترل ریسک سرمایه گذاری در شرایط منفی و ریزشی چگونه است ؟

  • کد نوشته: 239581
  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • کنترل ریسک سرمایه گذاری در شرایطی که بازارهای سهام وضعیت رکودی و ریزشی دارد یکی از حائز اهمیت ترین اقدامات سرمایه گذاران است؛ در ادامه به بیان چند راهکار به منظور کنترل ریسک سرمایه گذاری می پردازیم.
    کنترل ریسک سرمایه گذاری در شرایط منفی و ریزشی چگونه است ؟
  • این سوال همواره برای بسیاری از فعالان بازار سرمایه پیش می آید که بهترین روش برای سرمایه گذاری در بازار منفی چیست و چگونه می توان عملکرد خود را در بازارهای ریزشی تقویت کرد؟ در ادامه مبحث، تعدادی از استراتژی های مناسب برای سرمایه گذاری در بازار منفی را بررسی خواهیم کرد.

    خرید پله ای

    یکی از بهترین استراتژی هایی که برای سرمایه گذاری در بازار منفی مورد استفاده قرار می گیرد، خرید پله ای است؛ در واقع، فعالان حرفه ای بازار که دیدگاه میان مدت و بلندمدت دارند، به جای اینکه سهام شرکت ها را در سقف قیمتی بخرند، ترجیح می دهند که با صبر و حوصله زیاد، سهام مدنظر خود را در بازارهای منفی و به صورت پله ای خریداری کنند. در واقع با این کار، میانگین قیمت خرید خود را کاهش می دهند و در مواقعی که روند بازار صعودی می شود، در مدت زمان کمتری وارد سود می شوند و می توانند سهام در اختیار خود را با بازدهی مناسب تری بفروشند.

    میانگین کم کردن

    اگر در سقف قیمتی، خرید خود را انجام داده اید و در حال حاضر وارد ضرر شده اید، بازارهای ریزشی بهترین فرصت برای جبران است و سرمایه گذاری در بازار منفی می تواند میانگین قیمتی خریدهای شما را کاهش دهد.

    به عنوان مثال، فرض کنید که شما ۱۰۰ میلیون تومان در اختیار دارید و ۵۰ میلیون تومان از سرمایه خود را صرف خرید سهام یک شرکت پالایشی در قیمت ۱۰۰۰ تومان کرده اید و پس از ریزش بازار، قیمت سهام این شرکت به ۵۰۰ تومان رسیده و سرمایه شما با زیان ۵۰ درصدی همراه شده است. در اینجا اگر شما قصد میانگین کم کردن داشته باشید، ۵۰ میلیون تومان باقیمانده از سرمایه خود را صرف خرید سهام همین شرکت در قیمت ۵۰۰ تومان می کنید و میانگین قیمت خرید شما به ۷۵۰ تومان می رسد و ضرر پرتفوی نیز از ۵۰ درصد به ۲۵ درصد کاهش پیدا می کند.

    از تخفیف های به وجود آمده، استفاده کنید

    وقتیکه بازار روند صعودی به خود گرفته باشد، شکار کردن سهم های با ارزش بسیار سخت خواهد بود و به دلیل تقاضای بالایی که برای خرید سهام وجود دارد، قیمت ها پشت سر هم بالا می روند و سرمایه گذاران نمی توانند خریدهای خود را به خوبی انجام دهند. اما در روزهای منفی بازار که عرضه افزایش یافته است، سهام های با ارزش را می توان با تخفیف های مناسب خریداری کرد. در واقع دلیل استفاده از لفظ «تخفیف» این است که در روندهای نزولی، سهام شرکت ها دچار حباب منفی می شوند و قیمت آن ها نسبت به ارزشی که دارند، کاهش می یابد و مانند فروشگاهی که اجناس خود را حراج می کند، خرید سهام در بازار منفی می تواند همراه با تخفیف باشد.

    سبد دارایی خود را اصلاح کنید

    بازارهای منفی، بهترین زمان برای تغییر پرتفوی سرمایه گذاران است و افرادی که به دنبال اصلاح سبد دارایی های خود هستند، می توانند از این فرصت استفاده کنند؛ چراکه در روندهای صعودی، معمولا فرصتی برای اصلاح سبد دارایی وجود ندارد و قیمت ها با سرعت چشمگیری افزایش پیدا می کنند.

    فعالیتی انجام ندهید

    اگر از آن دسته از افرادی هستید که با دیدن تابلو معاملاتی قرمز سهم ها دچار اضطراب و استرس می شوند، توصیه می کنیم که در بازارهای منفی و ریزشی هیچ کاری انجام ندهید و از معامله کردن در این بازارها پرهیز کنید؛ چراکه تجربه سال های گذشته نشان داده است که در زمان هایی که بازار منفی است و قیمت سهام شرکت ها ریزش سنگینی را تجربه کرده اند، فروختن سهام اشتباه بوده و سرمایه گذاران اگر مدتی صبر می کردند، نتیجه بهتری را بدست می آوردند.

    روند منفی، بخشی از چرخه بازار

    همانطور که اشاره کردیم، افت و خیز قیمت ها ذات بازارهای مالی است و اگر این نکته را در ذهن خود داشته باشید که بعد از هر ریزشی، یک بازار صعودی در انتظار شماست، استراتژی های خود را می توانید بر مبنای اهداف بهتری به وجود بیاورید.

    تورم اقتصاد ایران

    به دلیل مشکلات متعددی که در سال های اخیر به وجود آمده است، اقتصاد ایران تورم های سنگینی را تجربه می کند و به همین دلیل، قیمت دارایی های مختلف از جمله سهام شرکت های فعال در بورس نیز بالاتر می روند و افرادی که در سالیان گذشته دارایی را خریداری کرده اند و آن را نگه داشته اند، سودهای خوبی را شناسایی کرده اند. بنابراین، سرمایه گذاری در بازار منفی و خرید سهام شرکت ها در روندهای ریزشی، با توجه به تورم موجود در اقتصاد ایران، یک فرصت محسوب می شود.

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *