×

به صنعت حمل و نقل در نیمه دوم سال خوشبین هستم

  • کد نوشته: 2999
  • ۱۱ مهر ۱۳۹۶
  • ۰
  •  

    انتخاب کرباسیان به عنوان وزیر اقتصاد  و توجه ویژه ایشان به بازار سرمایه ، می‌توان انتظار رشد بازار را داشته باشیم و هر روز نیز بهتر خواهد

    به صنعت حمل و نقل در نیمه دوم سال خوشبین هستم
  •  


    انتخاب کرباسیان به عنوان وزیر اقتصاد  و توجه ویژه ایشان به بازار سرمایه ، می‌توان انتظار رشد بازار را داشته باشیم و هر روز نیز بهتر خواهد شد. اما در مورد شاخص کل در نیمه دوم سال باید گفت با توجه به شرایط موجود در سطح بین المللی و تاحدودی تضعیف دلار، که خود را در قیمت کامودیتی ها و نفت  نشان داده است، در نیمه دوم سال می تواند روبه رشد باشد. اما رسیدن شاخص به اعداد کذایی که تکنیکالیست ها بیان می کنند؛ مانند شاخص ١٣٠هزار و غیره را نمی توان انتظار داشت. این امر از گزارشات خوب شرکت‌های معدنی، پالایشی، پتروشیمی و حتی قراردادهای خوب صنعت خودرو قابل تشخیص می باشد.


    اقدام درست بانک مرکزی در تعیین خط اعتباری ١٨درصدی برای بانک ها و تعیین سود علی الحساب ١۵درصدی سپرده های یکساله عامل دیکری است که می تواند در تایید مطالب بالا بیان گردد. حال که بانک ها می توانند از بانک مرکزی خط اعتباری ١٨ درصدی اخذ کنند دیگر لزومی به پرداخت سودهای سپرده بالا به سپرده ها ندارند. عدم پرداخت سود سپرده بالا می تواند باعث خروج بخش مهمی از منابع از بانک ها و ورود آن به بازارهای موازی شود. این امر در مورد مسکن نیز صادق بوده و می تواند موجب رونق این بخش شود. با رونق بخش مسکن و ساخت و ساز، سایر بخشهای اقتصاد جامعه نیز حرکت رو به جلوی خوبی خواهند داشت، که بورس نیز یکی از آنها می‌باشد. لذا تمام این موارد می تواند به کمک رشد بازار سرمایه در نیمه دوم سال جاری بیاید.


    صنایع پیشرو در نیمه دوم سال جاری بنظر من صنعت پالایشی، معدنی و فلزی و خودرو خواهند بود. من البته نظر ویژه بر صنعت انفورماتیک دارم و نسبت به صنعت حمل و نقل به خصوص صنعت ریلی کشور نیز خوشبین هستم. در مورد دلار نیز به اعتقاد من نباید به چشم یک کالا به آن نگاه کرد که لزوما باید به میزان نرخ تورم رشد داشته باشد، و البته کنترل قیمت دلار توسط دولت در دوره پیشرو را ممکنً می دانم و معتقدم نرخ دلار رشد شدیدی در آینده نزدیک نخواهد داشت. در مورد بودجه شرکت ها نیز باتوجه به پوشش های سه ماهه آنها اصولا خوش بین هستم.


    سیدجلال صادقی شریف – عضو هیت علمی رشته مدیریت مالی دانشگاه شهید بهشتی


     

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *