×

کاهش نرخ سود بازدهی بدون ریسک مشوق سرمایه گذاری در بازار سرمایه

  • کد نوشته: 3020
  • ۱۱ مهر ۱۳۹۶
  • ۰
  • روند بازار سرمایه در ماه های اخیر نسبت به سال‌ 95 که شرایط رکودی داشته و ارزش و حجم معاملات پایین بوده بهتر شده است. رشد قیمت‌ جهانی فلزات اساسی

    کاهش نرخ سود بازدهی بدون ریسک مشوق سرمایه گذاری در بازار سرمایه
  • بهروز عباس زاده


    روند بازار سرمایه در ماه های اخیر نسبت به سال‌ ۹۵ که شرایط رکودی داشته و ارزش و حجم معاملات پایین بوده بهتر شده است. رشد قیمت‌ جهانی فلزات اساسی مانند فولاد، روی و مس باعث رشد نمادهای مرتبط با این صنایع در بازار شده است و با توجه به تاثیرگذاری زیاد گروه فلزات اساسی بر شاخص کل، شاخص مذکور نیز رشد خوبی داشته است. علی رغم افت و خیزهای که قیمت جهانی فلزات داشته است هنوز روند کلی آنها صعودی است و در داخل نیز قیمت های جدید تثبیت شده است و شاهد تعدیل مثبت نمادهای مورد اشاره هستیم.


    در ماه های پیش رو علاوه بر نوسان قیمت های جهانی به نظر می رسد تغییرات نرخ ارز نیز متغیر مهمی بر روند بازار باشد. اقتصاد کشور در چند سال اخیر شرایط رکودی داشته است و به دلیل حساسیت هایی که در مورد تورم ایجاد شده بود سیاست کنترل قیمتی نیز کم و بیش در بیشتر صنایع اعمال می شد اما با رشد آهسته نرخ ارز و تورم موجود به نظر نمی رسد این سیاست کنترل قیمتی چندان پایدار باشد و دولت باید اجازه افزایش نرخ را به شرکت¬ها بدهد برای شرکت هایی مانند پالایشی، پتروشیمی و فلزات اساسی هم که قیمت گذاری محصولاتشان ارزی هست افزایش نرخ ارز بر سودآوری شان تاثیر مثبت خواهد داشت.


    کاهش نرخ سود بانکی نیز موضوع دیگری هست که هم باعث کاهش بهای تمام شده تامین مالی برای شرکت های بورسی خواهد شد هم با کاهش نرخ سود بازدهی بدون ریسک مشوق سرمایه گذاری در بازار سرمایه خواهد شد.


    در سمت مخالف بازار سرمایه کشور همیشه ریسک های مختص خودش مانند ریسک سیاسی و ریسک تغییر قوانین و مقررات را داشته است این ریسک ها تاثیر منفی بر بازار خواهد داشت اما در مجموع پیش بینی می شود در نیمه دوم سال جاری به مانند ۶ ماهه اول سال شرایط کلی بازار سرمایه و شاخص کل نه به صورت شارپ بلکه با شیب آهسته مثبت باشد.


    بهروز عباس زاده- کارشناس بازار سرمایه 

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *