×

کاخ گلستان، کوخ نشود

  • کد نوشته: 4379
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۶
  • ۰
  • گلستان تشنه است؛ حوض‌ها آب ندارند، فواره‌ها خاموشند و خبری از سبزی و تازگی سابق نیست. این مجموعه که به باغ جهانی شناخته می‌شود، به علت کم آبی رو به خشکی می‌رود. باغ گلستان تنها اثر جهانی ثبت شده در پایتخت است و نباید فراموش شود.

    کاخ گلستان، کوخ نشود
  • به گزارش پایگاه خبری «با اقتصاد» به نقل از ایسنا، مسعود نصرتی مدیر پایگاه میراث جهانی کاخ گلستان در این خصوص توضیح می‌دهد: با ایجاد مترو در خیابان ۱۵ خرداد، آبِ چاهِ کاخ خشک می‌شود، اما هیچ‌کس فکری در این زمینه نمی‌کند، تنها چیزی که به ذهن‌شان می‌رسد، گرفتن «حق‌آبه» از بانک مرکزی است. بانک مرکزی نیز از شهرداری کمک می‌خواهد و در نتیجه بانک ملی در حدود هشت سال برای فضای سبز به کاخ گلستان آب می‌دهد و تا امروز این اتفاق در حال تکرار است.


    نصرتی ادامه می‌دهد: در این میان متوجه نیازِ شدید مجموعه برای برطرف کردن همیشگی مشکل آب در کاخ گلستان شدیم، چون کاخ گلستان نیاز به یک چاهِ آب دارد که امیدواریم بتوانیم کارهای مقدماتی احداث چاه را آغاز کنیم، امتیازاتی نیز در این زمینه گرفته‌ایم.


    وی با بیان این‌که بی‌آبی به باغ لطمه وارد کرده می‌گوید: کاخ گلستان اگر آب نداشته باشد، مانند برهوت است. این فضا مشابه یک خرابه می‌شود که بسیار بد است.


    او تاکید می‌کند: فکر می‌کنم اگر باغ خراب باشد اما آب جریان داشته باشد، یعنی حیات هست، اما  وقتی حیات نباشد، یعنی باغ مرده است. ما امیدواریم بتوانیم یک تصمیم اصولی و دائمی برای باغ بگیریم و بتوانیم فضا و امکانات را به گونه‌ای مدیریت کنیم که مشکلی برای این مجموعه جهانی رخ ندهد.


    وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر کاخ گلستان به جای حذف کامل آب، آن را بعد از استفاده به فضای سبز برمی‌گرداند، تلاش کرده‌ایم یک چرخه در حال جریان باشد، چون نداشتن آب و حوض در باغ ایرانی، به معنی برهوت است و این فضا بدون باغ ایرانی مفهومی ندارد.


     


     

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *