×

دلخوشی پالایشی‌ها به نوسان بازار جهانی نفت

  • کد نوشته: 5462
  • ۰۷ آبان ۱۳۹۶
  • ۰
  • بورس تهران در حالی امروز شاهد تقویت حجم و ارزش روزانه معاملات سهام به پشتوانه پالایشی‌ها بود که همچنان نوسان قیمت نفت خام در بازارهای جهانی در کانون توجه سرمایه‌گذاران است هر چند که به نظر می‌رسد رفت و برگشت قیمت‌ها در بازارهای جهانی همچنان با نوسان بالایی روبه‌رو باشد.

    دلخوشی پالایشی‌ها به نوسان بازار جهانی نفت
  •  


    به گزارش پایگاه خبری “بااقتصاد” ، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز یکشنبه ۷ آبان ماه ۹۶ با افزایش ۴۸۱ واحدی روی رقم ۸۷ هزار و ۴۱۶ واحد ایستاد.شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش ۳۱ واحدی عدد ۱۷ هزار و ۴۲۸ واحد را به نمایش گذاشت.شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ۳۴۴ واحدی به رقم  ۹۴ هزار و ۱۷۹  واحد دست یافت.


    شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش ۴۹۹ واحدی به رقم  ۶۰ هزار و ۹۶۲  واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش ۱۹۶ واحدی عدد  ۱۹۲ هزار و ۱۴۱  واحد را به نمایش گذاشت.


    امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش ۸ واحدی روی رقم ۹۶۰ واحد ایستاد.


    براساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد گسترش نفت و گاز پارسیان با ۹۴ واحد ، پالایش نفت بندرعباس با ۸۸ واحد و پالایش نفت اصفهان با ۷۸ واحد افزایش بیشترین تاثیرمثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.


    در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های تاپیکو تا ۲۲ واحد ، آسان پرداخت پرشین با ۱۳ واحد و آسان پرداخت پرشین با ۱۱واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.


    ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از ۲۶۲ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از ۹۳۲ میلیون سهم  و اوراق مالی قابل معامله طی ۷۱ هزار و ۵۹۲  نوبت داد و ستد بود.


    طی معاملات امروز نمادهای معاملاتی شرکت‌های فنرسازی خاور، حمل و نقل توکا، صنعت روی زنگان، شیرین‌دارو از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل، نماد معاملاتی شرکت‌های های‌وب، ایران خودرودیزل، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا متوقف شدند. 


    امروز در بازار۲ بورس تهران که با معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، ۱۰۴ میلیون سهم بانک ملت به ارزش کمتر از ۱۰ میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده این سهم همراه بود. 


    هم‌زمان اختیار فروش تبعی سهام بانک ملت نیز با معاملات کد به کد ۱۰۴ میلیون سهمی به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان از سوی بازگردان این سهم مواجه شد. 


    همچنین بیش از ۲۵ میلیون سهم سرمایه گذاری غدیر به ارزش ۳ میلیارد تومان میان سهامداران این سهم با معاملات انتقال روبه‌رو شد و ۶ میلیون سهم پتروشیمی مبین نیز به ارزش بیش از ۲ میلیارد تومان کد به کد شد. 


    در عین حال ۵ میلیون سهم سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به ارزش کمتر از یک میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. 


    در عین حال بیش از ۱.۵ میلیون سهم ارتباطات سیار ایران به ارزش ۳ میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان سهامداران عمده همراه شد. 


    براساس این گزارش،‌ امروز بورس تهران در حالی شاهد تقویت حجم و ارزش معاملات سهام در اغلب نمادهای معاملاتی پیش‌رو بازار هم‌زمان با بازارگردانی سهام در نمادهای تأثیرگذار بر شاخص بورس بود که همسو با افزایش توجه معامله‌گران بازار سهام به بازار جهانی نفت، گروه پالایشی‌ها شاهد صف‌نشینی خریداران بودند، هر چند که عرضه سهام از سوی معامله‌گران اغلب حقوقی، روندی متعادل را در معاملات این گروه و در سقف کامل دامنه نوسان قیمتی حاکم کرده است. 


    امروز در گروه فولادی‌ها نیز به تبع انتظار برای افزایش قیمت‌ها در بازار فلزات اساسی اقبال برای جمع‌آوری سهام این گروه با وجود اصلاح قیمت حاکم بود. 


    در گروه پتروشیمی‌ها اما انتظار برای نوسان قیمت جهانی اوره و سایر محصولات پتروشیمیایی باعث شده تا این گروه نیز در کانون توجه معامله‌گران اغلب کوتاه‌مدت‌نگر و با حجم معاملاتی محدود قرار گیرد. 


    امروز بازار سهام بازاری متعادل و به نسبت پرحجم‌تر از روزهای قبل بود که تحت‌تأثیر نوسان قیمت جهانی نفت خام، فرصتی برای شناسایی بازدهی کوتاه‌مدت تا موعد برگشت دوباره قیمت‌ها در بورس‌های جهانی می‌دانست. 


    منبع:فارس


     

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *