×

روسیه گاز ایران را به هند و پاکستان می‌برد

  • کد نوشته: 5572
  • ۰۸ آبان ۱۳۹۶
  • ۰
  • روسیه در نظر دارد گاز ایران را با احداث خط لوله به پاکستان و هند صادر کند. از سوی دیگر از آنجا که آمریکا از ذخایر گازی ایران که روسیه مدیریت می‌کند، اطلاع داشت با احداث خط لوله آی پی مخالفت می‌کرد.

    روسیه گاز ایران را به هند و پاکستان می‌برد
  • به گزارش پایگاه خبری «با اقتصاد» به نقل از فارس، روسیه که به تازگی مدیریت برخی از میادین گازی ایران را به عهده گرفته است، علی‌رغم مخالفت آمریکا برای احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان موسوم به آی‌پی، در نظر دارد تا گاز تولیدی ایران را از طریق احداث یک خط لوله فراساحلی به پاکستان و هند صادر کند.


    مسکو به دنبال تامین نیاز در حال افزایش پاکستان و هند به گاز به عنوان جایگزینی برای بازار اروپاست چراکه مسکو بیم دارد که به علت تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا بازار اروپا را از دست بدهد.


    یک مقام ارشد دولتی گفت: «روسیه به پاکستان و هند پیشنهاد صادرات گاز تولیدی در ایران از طریق احداث خط لوله را که از بندر گوادر می‌گذرد، داده است.»


    وی افزود: «روسیه حتی آماده است تا هزینه مطالعات امکان‌سنجی این خط لوله فراساحلی را برعهده بگیرد». این طرح با مقامات روسی مورد بحث قرار گرفته است و حتی با هیئت روسی که اخیرا به پاکستان سفر کرده اند نیز مطرح شده است.


    این مقام دولتی خاطر نشان کرد آمریکا در مورد ذخایر گازی ایران که روسیه مدیریت می‌کند، اطلاع دارد و به همین دلیلی با احداث خط لوله آی پی مخالفت می‌کرد. خط لوله آی پی راه را برای روسیه برای احداث خط لوله موازی برای صادرات گاز به پاکستان و هند باز می‌کند.


    این مقام آگاه فاش کرد هند نیز به خرید گاز روسیه از طریق یک خط لوله فراساحلی از ایران از طریق بندر گوادر تمایل دارد و معتقد است که راهی امن برای واردات انرژی است.


    هند در ابتدا از طرفین احداث خط لوله آی‌پی بود اما پس از ورود به توافق هسته ای با آمریکا از این توافق بیرون آمد.


    هند قبلا یادداشت ‌تفاهمی با روسیه برای واردات گاز امضا کرده است. پاکستان نیز به طور جداگانه اخیرا یادداشت تفاهمی با مسکو برای خرید گاز امضا کرده است.


     

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *