×

توافق اوپک؛ از کاهش تولید نفت تا افزایش قیمت

  • کد نوشته: 5736
  • ۱۰ آبان ۱۳۹۶
  • ۰
  • پس از تبعیت کشورهای عضو اوپک از توافق کاهش تولید نفت و همچنین افزایش تمایل روسیه و عربستان برای پایبندی به این تعهد، کاهش تولید همچنان ادامه دارد و این سیاست توانسته تاثیر خود را به گونه‌ای بگذارد که قیمت نفت به بالاترین میزان خود در ۲ دو سال گذشته برسد.

    توافق اوپک؛ از کاهش تولید نفت تا افزایش قیمت
  • به گزارش پایگاه خبری «با اقتصاد»، در حالی که میزان تبعیت اوپک از توافق کاهش تولید به میزان قابل توجهی افزایش یافته و روسیه نیز تمایل به تداوم توافق دارد، قیمت نفت برنت امروز به نزدیکی بالاترین رقم ۲ سال گذشته رسید.


    قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با ۲۱ سنت معادل ۰.۳۴ درصد افزایش به ۶۱ دلار و ۱۵ سنت رسید. قیمت نفت برنت دیروز تا رقم ۶۱ دلار و ۴۱ سنت بالا رفت که بالاترین رقم در طی ۲ سال گذشته بود. قیمت نفت برنت هم اکنون حدود ۳۸ درصد بالاتر از پایین ترین رقم های ثبت شده در سال ۲۰۱۷ در ماه ژوئن است.


    قیمت نفت خام آمریکا نیز امروز با ۲۷ سنت، معادل نیم درصد افزایش به ۵۴ دلار و ۶۵ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم اکنون حدود ۳۰ درصد نسبت به پایین ترین رقم های سال ۲۰۱۷ که در ماه ژوئن به ثبت رسیده بود بالاتر است.


    وضعیت بازارهای فیزیکی نفت نیز رو به رشد است و انتظار می رود عربستان در ماه سپتامبر قیمت نفت خام خود برای مشتریان آسیایی اش را به ارقامی برساند که آخرین بار در سال های ۲۰۱۳ یا ۲۰۱۴ مشاهده شده بود.


    تولید نفت اوپک ۸۰ هزار بشکه کاهش یافت


    همچنین نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد در حالی که صادرات نفت از شمال عراق کاهش یافته و دیگر تولید کنندگان پایبندی خود به توافق کاهش تولید را حفظ کرده‌اند، میزان تولید نفت اوپک در ماه اکتبر ۸۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است.


    نتایج این تحقیق نشان می دهد که میزان تبعیت اوپک از توافق کاهش تولید از ۸۶ درصد در ماه سپتامبر به ۹۲ درصد افزایش یافته است. عربستان در این ماه همچنان کمتر از رقم مجاز تعیین شده در توافق کاهش تولید، نفت تولید کرده است، و تولید ونزوئلا به دلیل بحران اقتصادی، افت بیشتری کرده است.


    کشورهای عضو اوپک متعهد شده اند تولید روزانه نفت خود را تا مارس سال آینده حدود ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند. روسیه و ۹ تولید کننده دیگر نیز متعهد شده اند در توافق کاهش تولید اوپک را همراهی کنند.


    انتظار می رود تولید کنندگان در نشست ماه نوامبر اوپک، توافق کاهش تولید را مجددا تمدید کنند.


    ادامه رشد قیمت نفت تا سال ۲۰۱۸


    نتایج نظرسنجی رویترز نشان می دهد، در حالی که تمدید توافق کاهش تولید می تواند افزایش تولید نفت آمریکا را خنثی کند، رشد قیمت نفت احتمالا تا سال ۲۰۱۸ ادامه خواهد داشت.


    این تحقیق نشان می‌دهد در حالی که بعد از اظهارات مقامات سعودی احتمال تمدید توافق کاهش تولید نفت، افزایش یافته است، تحلیلگران پیش بینی‌های خود از قیمت آن را بالا برده‌اند.


    اشلی پترسن، از موسسه استراتاس ادوایزر گفت: «شایعات در مورد تمدید، گسترش یا تحلیل رفتن (توافق کاهش تولید اوپک) همگی می تواند بر قیمت ها تاثیر بگذارد و بازارها هر موضعی که از نشست آتی اوپک بیرون بیاید را به دقت رصد خواهند کرد.»


    «با فرض اینکه توافق در سال ۲۰۱۸ تمدید شود، سطح واقعی تبعیت یک فاکتور مهم در برقراری توازن در بازار در سال آینده خواهد بود.»


    نشست بعدی اوپک قرار است در ۳۰ نوامبر برگزار شود و انتظار می‌رود این سازمان و متحدانش از جمله روسیه در نشست مذکور توافق کاهش تولید را برای مدت بیشتری تمدید کنند. مدت اجرای توافق در مارس ۲۰۱۸ به اتمام می‌رسد.


    متوسط پیش‌بینی انجام شده توسط ۳۵ تحلیلگر نشان می‌دهد که قیمت نفت در سال ۲۰۱۷ به طور متوسط ۵۳ دلار و ۲۵ سنت خواهد بود، در حالی که در نظرسنجی ماه گذشته این رقم ۵۲ دلار و ۶۰ سنت پیش بینی شده بود. در طی دو ماه گذشته قیمت نفت برنت حدود ۱۷ درصد افزایش یافته و به طور متوسط در سال جاری به ۵۳ دلار رسیده است.


    در این نظرسنجی همچنین پیش‌بینی شده که قیمت متوسط نفت برنت در سال ۲۰۱۸ به ۵۵ دلار و ۷۱ سنت برسد.


     

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *