×

نبود زیرساخت قوی در راه‌‌آهن عراق/ تاخیر در پروازهای نجف/ ترافیک نیمه‌سنگین جاده‌ها

  • کد نوشته: 5816
  • ۱۳ آبان ۱۳۹۶
  • ۰
  • مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن با عذرخواهی از زائران قطار قم-کربلا به دلیل بروز مشکلات برای آنها، گفت: نبود زیرساخت قوی در راه‌‌آهن عراق، عدم نگهداری مناسب خطوط ریلی این کشور و بررسی مکرر گذرنامه‌ها توسط پلیس عراق، موجب بروز مشکلاتی برای زائران حسینی شد.

    نبود زیرساخت قوی در راه‌‌آهن عراق/ تاخیر در پروازهای نجف/ ترافیک نیمه‌سنگین جاده‌ها
  • به گزارش پایگاه خبری «با اقتصاد» علی کاظمی‌منش، با بیان اینکه شرکت راه‌آهن تلاش کرده است در راستای ارتقاء ایمنی سیر، حمل و نقل ریلی در اولویت جابجایی‌ها باشد، بیان کرد: در این راستا تلاش کردیم امسال نیز قطار قم-کربلا به صورت ترکیبی با اتوبوس راه‌اندازی شود تا تعدادی از زائران بتوانند از حمل و نقل ریلی برای سفر به کربلا استفاده کنند.


    مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن با اشاره به بروز مشکلاتی برای زائران اولین قطار قم-کربلا توضیح داد: این قطار مسیر قم تا شلمچه را در مدت زمان مقرر طی کرد، پس از آن در شلمچه طی هماهنگی کارگزار، اتوبوس‌ها ‌آماده بودند و ۳۶۰ نفر مسافر این قطار، با اتوبوس به ایستگاه راه‌اهن شلمچه رفتند که اغلب مشکلات آنها در این ایستگاه رخ داده بود.


    کاظمی‌منش ادامه داد: زائران انتقاد داشتند که مسیر ۵۰۰ کیلومتری بصره تا کربلا توسط قطار عراقی در مدت زمان ۱۰ ساعت طی شده‌ و این زمان بسیار طولانی است.


    مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن توضیح داد: ‌زیرساخت‌های ریلی کشور عراق فرسوده است و نباید انتظار داشت که حرکت قطار در خطوط ریلی این کشور‌ مانند ایران باشد. راه‌آهن عراق زمان سیر قطار بین بصره تا کربلا را ۹ ساعت اعلام کرده است زیرا خطوط ریلی در عراق چندان به خوبی نگهداری نشده و ارتقاء نیافته است و میانگین سرعت در این خط ریلی فقط ۵۰ کیلومتر است.


    وی ادامه داد: همچنین زائران از نبود پذیرایی در قطار عراقی انتقاد داشتند که باید گفت این هم به دلیل نبود امکانات و عدم توسعه زیرساخت‌های ریلی در کشور عراق است.


    وی در خصوص تصمیم پلیس عراق برای بررسی مجدد گذرنامه زائران، گفت: این منطقی است که به‌ دلیل ازدحام در ایام اربعین، شرایط نسبت به ایام عادی متفاوت باشد، مسائل امنیتی هم مدنظر قرار گرفته است و این تشخیص پلیس عراق بوده است که‌ در راستای مسائل امنیتی، مجدداً گذرنامه زائران را چک کند.


    کاظمی‌منش همچنین درباره اخذ وجه مجدد از مسافران قطار قم-کربلا در ایستگاه بصره علاوه بر ۱۹۰ هزار تومانی که قبلاً پرداخت کرده بودند، توضیح داد: ‌این موضوع را نیز از رئیس راه‌آهن عراق پیگیری کردیم،‌ ظرفیتی که پیش از این از سوی طرف عراقی به کارگزار ایرانی قطار قم-کربلا که دفتر انجمن خدمات مسافرتی قم است، فروخته شده بود، بابت قطار اتوبوسی از بصره تا کربلا بوده است اما ظاهراً راه‌آهن عراق واگن‌های کوپه‌ای دارای تخت به تعدادی از مسافران داده است که مابه‌التفاوت بلیت از آنها اخذ شده است؛ البته ما این مورد را قبول نداریم و باید راه‌اهن عراق از قبل این موضوع را به کارگزار اطلاع‌ می‌داد.


    کاظمی‌منش ضمن عذرخواهی از مسافران قطار قم-کربلا گفت: به هر حال تلاش کردیم طی صحبت‌هایی که با مدیرعامل راه‌آهن عراق داشتیم، نسبت به رفع مشکلات اقدام شود، حتی روز چهارشنبه ۱۰ آبان ماه نیز مدیرعامل راه‌آهن عراق به سفارت ایران رفت تا درخصوص خدمات‌رسانی بهتر به زائران اربعین مواردی مطرح شود.


    تأخیر پرواز امروز تهران-نجف ماهان به دلیل عدم صدور مجوز از سوی ‌فرودگاه نجف


    همچنین پرواز ساعت ۸ صبح امروز تهران به مقصد نجف متعلق به ماهان‌ایر هنوز انجام نشده و زائران سرگردان هستند،‌ طبق گفته مسئولان ماهان به مسافران، ظاهراً مجوز این پرواز از سوی فرودگاه نجف صادر نشده است.


    یکی از مسافران این پرواز به فارس گفت: وقتی علت تأخیر پرواز را جویا شدیم به ما اعلام کرد‌ند که به دلیل بروز مشکلاتی در فرودگاه نجف، ‌پرواز این هواپیما (ایرباس ۳۴۰) فعلاً انجام نمی‌شود که دنبال مجوز برای انجام این پرواز هستیم.


    وی ادامه داد: برخی مسئولان‌ هم اعلام کردند تلاش می‌کنیم با پرواز دیگری مسافران را به نجف اعزام کنیم.


    این مسافر تهران-نجف ماهان‌ایر افزود: هیچ‌گونه پذیرایی از زائران امام حسینی از سوی هواپیمایی ماهان تاکنون انجام نشد، فقط در موکب سپاه پاسداران در فرودگاه امام از ما پذیرایی صبحانه انجام شد.


    وی بیان کرد: فعلاً زائران در فرودگاه امام سرگردان هستند و هیچ‌گونه تعیین‌تکلیفی از سوی مسئولان شرکت هواپیمایی ماهان انجام نشده است.


    یکی دیگر از مسافران نیز در این‌باره می‌گوید: به گفته یکی از مسئولان ماهان، ظاهراً چنین پروازی وجود نداشته است اما از قبل بلیت آن را فروخته‌اند‌.


    ترافیک نیمه‌سنگین در محور‌های ایلام‌-مهران و کرمانشاه-ایلام/ بارندگی در استان‌های غربی کشور


    در حال حاضر در محور‌های ایلام – مهران و کرمانشاه – ایلام، در برخی مقاطع ترافیک نیمه‌سنگین گزارش شده است، همچنین در برخی از محور‌های استان‌های ایلام‌، کرمانشاه و کردستان‌ باران ‌می‌بارد.


     

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *