×

نوسانات شدید بیت کوین با تحریک تقاضای آن

  • کد نوشته: 5870
  • ۱۳ آبان ۱۳۹۶
  • ۰
  • بیت کوین به عنوان اولین واحد پولی دیجیتال (سرمایه دیجیتالی) در سال ۲۰۰۸ مطرح شد تا در پلت فرم ارزی کریپتو Crypto currency ابزاری برای مبادلات مبتنی براینترنت باشد .

    نوسانات شدید بیت کوین با تحریک تقاضای آن
  • سهراب چینی فروشان


    نرخ بیت کوین مورخ ۱۰/۸/۹۶


    نرخ امروز  با نوسانات بالا همراه بوده است


    بالاترین نرخ برابری ۷،۳۴۰.۹۹ $ 


    پایینترین نرخ برابری ۶،۵۳۲.۱۰$


    حجم مبادلات به رقم ۴.۱ میلیارد دلار رسید 


    علت افزایش شاخص بیت کوین ونوسانات شدید چیست؟


    ۱-افزایش تقاضا در سطح جهانی 


    ۲-رویکرد ژاپن و چین نسبت به بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال سرمایه ای .


    ۳-تحلیل‌ها و پیش بینی های متخصصین و کارشناس این حوزه مبنی بر چشم انداز مثبت کوتاه مدت و میان مدت



    بیت کوین به عنوان اولین واحد پولی دیجیتال (سرمایه دیجیتالی) در سال ۲۰۰۸ مطرح شد تا در پلت فرم ارزی کریپتو Crypto currency ابزاری برای مبادلات مبتنی براینترنت باشد .


     نرخ برابری بیت کوین به دلار در روز سشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ برای اولین بار از سطح مقاومتی ۲۹۰۰$ عبور کرد که در مقایسه با بازه زمانی ۱ ماه اخیر رشد آن ۲ برابر شده است. این در حالیست که از سال ۱۳۹۱ تا کنون رشد آن به طور شگفت انگیزی رکورد افزایش ۵۰۰ برابری را به خود اختصاص داده است.آقای گریک هیلمن تحلیل گر ارشد مرکز کمبریج معتقد است که مهمترین عامل رشد فضای مثبت ناشی از تحلیل های کارشناسان و تحریک میزان تقاضای خرید بیت کوین می باشد.  


      بر اساس تحقیقات انجام شده اکثر فعالان بازار صرفا با نگاه مشابه به بازار سهام اقدام به خرید و فروش بیت کوین می کنند و  رویکرد آنها در جهت کسب حداکثری سود می باشد بنابراین اکثر فعالان بازار و معامله گران به منظور خرید کالا و یا ارسال و جابجایی پول وارد این بازار نمی شوند.


    حال این سوال مطرح است که چرا به یکباره بازار نسبت به آینده این واحد پولی دیجیتالی خوش بین است؟


    یک دلیل به رسمیت شناختن بیت کوین به عنوان واحد پولی دیجیتال رایج در معاملات آنلاین ( اینترنتی) توسط دولت ژاپن است که با توجه جایگاه اقتصادی ژاپن در آسیا و جهان به اهمیت موضوع می افزاید.    دلیل بعدی رشد پایدار و با ثبات خدمات اینترنتی نقل و انتقال بین المللی پول از یک کشور به کشوری دیگر بوده است که بیت کوین به عنوان واحد پولی دیجیتال سهم قابل توجهی از این مبادلات را به خود اختصاص داده است.  


    با توجه به سابقه جهش رشد بیت کوین طی ۲ دوره قبلی در سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۲ بازارهای سرمایه ای بلافاصله بعد از این رشد با افت معنی داری مواجهه شده است. در سال ۱۳۹۰ اکثر مبادلات انجام شده آمریکا محور بوده حال آنکه از سال ۱۳۹۲ این واحد پولی دیجیتالی مورد توجه سایر کشورها به ویژه کشورهای آسیایی  قرار گرفت و تقاضا برای آن به خارج از خاک آمریکا سرایت کرد. 


    یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این واحد پولی دیجیتالی نرخ برابری ارزش شناور آن در مقایسه با سایر ارزهای رایج می باشد. برای مثال در ۴ خرداد ۱۳۹۶ هر بیت کوین برابر با ۵ میلیون ون کره جنوبی معامله شد که معادل با ۴۵۰۰$ است در همان زمان در آمریکا نرخ برابری معادل ۲۷۰۰$ و حال آنکه در ژاپن این نرخ برابری به طور متوسط ۳۰۰$ بیشتر از آمریکا داد و ستد شده است.


    بر خلاف بازارهای ارزی و پولی متداول این میزان نوسان و شناوری فقط منحصر به بیت کوین است.معامله گران بواسطه این ویژگی منحصر به فرد بیت کوین اقدام به خرید و فروش کرده تا از فرصتهای بوجود آمده یعنی خرید در یک بازار و اقدام به فروش در بازار دیگر جهت ایجاد حاشیه سود حداکثری استفاده کنند.


    آقای آدام وایت مدیر عامل مرکز مبادلات بیت کوین GDAX می گوید:در بازار نوظهور بیت کوین موانعی بر سر راه این مبادلات وجود دارد که سرعت لازم جهت خرید از یک بازار و فروش در بازار دیگر را کاهش می دهد. معامله گرانی که بیت کوین را با ارز دلار خریداری می کنند و اقدام به فروش آن با ارز ون می کنند باید یک مرحله دیگر آن را به دلار تبدیل کنند . این قوانین و مقررات و موانع لجستیکی به منزله سدی است تا نوسان گیری از تقاضای مقطعی ایجاد شده را به حداقل برساند.


    هر چند در این دو هفته اخیر نرخ برابری بیت کوین به دلارِ ِ ین و ون به بیشترین میزان رسیده است اما همچنان عطش و علاقه معامله گران نسبت به این واحد پولی دیجیتالی در ژاپن و کره جنوبی بیش از پیش مشاهده می شود.


    دکتر سهراب چینی فروشان


     

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *