×

زنجیره فولاد در افق ایران ۱۴۰۴

  • کد نوشته: 6012
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۶
  • ۰
  • نشست تخصصی “زنجیره فولاد در افق ایران ۱۴۰۴” با حضور بهرام سبحانی مدیرعامل گروه فولاد مبارکه هم‌اکنون آغاز شد.

    زنجیره فولاد در افق ایران ۱۴۰۴
  • سبحانی مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان در نشست تخصصی استراتژی فولاد در افق ۱۴۰۴ گفت: در سند چشم انداز باید  ۵۵ میلیون تن فولاد تولید شود. هم اکنون مصرف سرانه  ۲۱۰ کیلوگرم در فولاد است و در افق ۱۴۰۴ با فرض جمعیت ۹۰ میلیون حدود ۳۰ میلیون مصرف فولاد خواهیم داشت.


    وی افزود:  اگر ۲۵ میلیون صادرات در افق ۱۴۰۴ داشته باشیم، در خصوص ۵۵ میلیون تن فولاد غیر منطقی  صحبت نکردیم. البته برخی معتقد هستند که رقم ۵۵ میلیون تن دست نیافتنی است، اما برخی موافق رسیدن به این عدد هستند.


    مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان بیان کرد: رسیدن به ۵۵ میلیون تن فولاد بلند پروازانه نیست، اما باید دید این رقم در تولید و صادرات اقتصادی است یا خیر.


    سبحانی در تکمیل زنجیره فولاد گفت: موازنه ظرفیت در زنجیره تولید، ظرفیت های غیر اقتصادی، پراکندگی واحدها، ناقص بودن زنجیره فولاد، تکنولوژی تولید، بهره‌وری پایین نیروی کار و عدم توجه به بازار صادراتی از چالش‌های اصلی تولید رقابتی در ۵۵ میلیون تن فولاد است و نتیجه‌ای جز عدم رقابت ندارد.


    وی افزود: باید به گونه‌ای تولید کنیم که با کشورهای همسایه رقابت داشته باشیم، پس هدف فقط تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نیست.


    سبحانی با اشاره به اینکه در گروه فولاد مبارکه زنجیره تولید فولاد تکمیل شده است، گفت: در مجموعه مبارکه ۱۰.۳ میلیون تن فولاد تولید می شود و از سنگ تا رنگ را دنبال می‌کنیم.


    مدیر عامله فولاد مبارکه اصفهان مطرح کرد: یک عاملی درگیری بین فولاد سازان پراکندگی واحدهای فولاد سازی است و همیشه صنایع بالا دستی و پایین دستی صنعت فولاد با هم مشکل دارند.


    وضعیت فعلی واحدهای فولاد سازی


    در حال حاضر ظرفیت بالقوه فولاد کشور ۳۰ میلیون و و تولید واقعی ۲۰ میلیون تن، یعنی ضریب به‌کارگیری ۶۶ درصد است. همچنین ضریب بکارگیری در فولاد مبارکه ۱۰۰ درصد است، یعنی از تمام ظرفیت استفاده می‌شود. برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد حدود ۸۰ میلیون گندله، ۸۶میلیون تن کنسانتره و ۱۶۸ میلیون تن سنگ آهن خام نیاز است.


    در همین راستا سبحانی گفت: برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد با کمبود ۹ میلیون تن آهن اسفنجی روبرو هستیم و در کنسانتره سنگ آهن ۱۶ میلیون کسری داریم و برای گندله ۵ میلیون تن با کسری روبرو هستیم.


    وی ادامه داد:  فولاد سازان ایرانی با رقبای خارجی فاصله زیادی دارند. میانگین جهانی فولاد دو نفر ساعت به ازای هر تن فولاد بوده و در مبارکه این عدد ۵ است، این رقم در چین این عدد به ۳ کاهش یافته است.


    مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان با شاره به اینکه آینده صنعت فولاد را باید در کنار آب های خلیج فارس جستجو کرد، افزود: مبارکه با افرایش  ظرفیت ، بهره وری را بالا برده است و در  این راستا تکنولوژی روز و تولیدات مورد نیاز مطابق بازار جهانی باید درافق ۱۴۰۴در برنامه قرار گیرد.


     


     


     

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *