×

اسناد بهشت: فرارهای مالیاتی چهره‌های مشهور جهانی / از اعضای کابینه ترامپ و ملکه انگلیس تا خریداران باشگاه‌های فوتبال آرسنال و اورتون و نیز فیس‌بوک و توئیتر

  • کد نوشته: 6022
  • ۱۶ آبان ۱۳۹۶
  • ۰
  • «اسناد بهشت» عنوان یک سری افشاگری‌هایی است که توسط خبرنگاران در سراسر جهان از ابعاد وسیع فرار مالیاتی شرکت‌ها و چهره‌های مشهور سیاست، سرگرمی، صنعت سینما و تلویزیون و ورزش در معرض عموم قرار گرفت و نشان می‌دهند که چگونه این شرکت‌ها و اشخاص برای اینکه در کشور خود مالیات نپردازند، پول خود را به بهشت‌های مالیاتی منتقل کرده‌اند.

    اسناد بهشت: فرارهای مالیاتی چهره‌های مشهور جهانی / از اعضای کابینه ترامپ و ملکه انگلیس تا خریداران باشگاه‌های فوتبال آرسنال و اورتون و نیز فیس‌بوک و توئیتر
  • به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد به نقل از گاردین، بررسی‌های جدید در باب فرار مالیاتی در بریتانیا  که همین هفته منتشر شده است نشان می‌دهد سرمایه‌داران بزرگ جهانی، رؤسای دولت‌ها و سیاست‌مداران و ثروتمندان حوزه سرگرمی و ورزشی، سرمایه‌های کلان خود را به بهشت‌های مالیاتی منتقل کرده‌اند.


    در این بررسی‌ها حدود ۱۳ میلیون سند فاش شده که نشان می‌دهد چگونه این ثرروتمندان توانسته‌اند با روش قانونی از پرداخت مالیات فرار کنند و پول‌های خود را به بهشت‌های مالیاتی انتقال دهند.


    این اطلاعات که شامل دو منطقه بهشت مالیاتی و همچنین ۱۹ شرکت می‌باشند که ابتدا توسط «زوددویچه تسایتونگ» منتشر شد و توسط کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران در همکاری با گاردین، بی. بی. سی و نیویورک تایمز به صورت وسیعی در دسترس عموم قرار گرفت. این مدارک و اسناد که به عنوان «اسناد بهشت» نام‌گذاری شده‌اند، بخشی از آنها شامل موارد زیر می‌باشند:


    • سرمایه‌گذاری میلیون‌ها پوند توسط ملکه الیزابت انگلستان در جزایر کیمن آن هم در حالی که بسیاری از پول‌های این ملکه باعث آسیب جدی به فقرا و اقشار آسیب‌پذیر شده است.
    • معاملات گسترده مشاوران و اعضای کابینه دونالد ترامپ در این بهشت‌های مالیاتی و همچنین انتقال پول از شرکتی تحت تملک داماد ولادیمیر پوتین به گروه کشتی‌سازی تحت هدایت ویلبر راس وزیر بازرگانی ایالات متحده
    • دریافت سرمایه‌گذاری میلیون‌ها دلاری دو شرکت بزرگ نت یعنی فیس‌بوک و توئیتر که ارتباط گسترده‌ای با نهادی مالی در روسیه دارند.
    • فرار مالیاتی مشاور مالی جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا و سرمایه‌گذاری در جزایر کیمن.
    • فرار مالیاتی گسترده شرکت‌های چندملیتی عمده مانند نایکی و اپل
    • فرار مالیاتی نامداران و ثرتمندان صنعت سینما و تلویزیون برای محافظت از ثروت‌های میلیون دلاری خود
    • شبکه فرار مالیاتی گسترده توسط دو میلیاردر برای خرید دو باشگاه فوتبال آرسنال و اورتون


    افشای این اسناد فشار بسیار زیادی را بر رؤسای دولت‌ها به ویژه ترامپ و ترزا می خواهد آورد که قول داده بودند از فرارهای مالیاتی جلوگیری کنند. این اسناد گسترده که توسط حدود ۳۸۰ روزنامه‌نگار در سراسر جهان و در طول یکسال جمع‌آوری شده‌اند حتی داده‌هایی حدود ۷۰ سال پیش را نیز در بر می‌گیرد.


    طبق مقاله‌ی اقتصاددان گابریل زوکمن که قرار است در نشریه گاردین منتشر شود، شرکت‌های چند ملیتی سال گذشته فرار مالیاتی به ارزش ۶۰۰ میلیارد دلار را انجام داده‌اند و در حال افزایش سهم بیشتری از سودآوری خود برای سرمایه‌گذاری در بهشت‌های مالیاتی هستند.


    این دومین افشای گسترده اسناد فرار مالیاتی توسط خبرنگاران در سراسر جهان است، و این در حالی است که سال ۲۰۱۶ نیز افشاگری گسترده‌ای در باب چهره‌ها و شرکت‌هایی صورت گرفت که سرمایه‌های خود را برای فرار از پرداخت مالیات در کشور خود، در پاناما سرمایه‌گذاری کرده‌اند.


    حجم این اسناد افشا شده خیرکننده است به طوری که اسناد پاناما که در سال ۲۰۱۶ افشا شده‌اند معادل ۲.۶ ترابایت حجم داشتند و اسناد بهشت که هفته پیش در معرض عموم قرار گرفت حدود ۱.۴ ترابایت سند است.


     


     


     


     

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *