×

هفته آرام بورس

  • کد نوشته: 6117
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۶
  • ۰
  • در هفته گذشته شاخص کل با ۵۲ واحد افزایش به عدد ۸۷.۸۹۷ واحد رسید که بیانگر ثبات و عدم نوسان جدی در هفته اخیر است. این موضوع درباره شاخص کل فرابورس نیز تا حدی صدق داشت و شاخص فرابورس با ۱.۸ واحد افزایش به عدد ۹۷۶.۸ رسید.

    هفته آرام بورس
  •  


    در هفته گذشته شاهد کاهش حجم معاملات بودیم که این موضوع را میتوان ناشی از احتیاط معامله گران بعد از رشد بیش از ۳.۲۰۰ واحدی شاخص در یکماه اخیر و نزدیک شدن به سقف تاریخی ۸۹.۷۲۳ واحد دانست. در بازه زمانی سه ماه اخیر بسیاری از سهم های بنیادی به مدد رشد قیمت های جهانی محصولات آنها رشدهای فابل توجهی را ثبت کردند و موفق به برآورده نمودن انتظارات تحلیلگران بنیادی که طیف وسیعی از مدیران تصمیم گیر در نهادهای مالی را تشکیل می دهد شدند که از جمله آنها می توان به گروه پالایشی، فلزات اساسی و کانه های فلزی اشاره نمود. در حال حاضر و پس از رشد قیمت این دسته از سهم ها که البته تشکیل دهنده بخش بزرگی از بازار سهام هم هستند، تحلیلگران در دوراهی سیو سود یا ماندن در سهم های بنیادی رشد یافته قرار دارند.


    عرضه اولیه های ماه های اخیر که به تعداد زیاد و در فواصل زمانی اندک راهی تابلو معاملات شدند نیز فرصتی برای بررسی بنیادی این دسته از سهام ایجاد نموده که از جمله حاشیه سازترین آنها می توان به سهم های وب اشاره نمود. این سهم پس از عرضه اولیه رشد بیش از ۷۰ درصدی را تجربه کرد و پس از انتشار خبر خرید و ادغام پارس آنلاین فعلا زیردست ناظر بازار متوقف مانده است.


    اندکی درباره وضعیت کنونی شاخص


    شاخص بورس (شاخص کل) در نگاه تکنیکال در وضعیت متزلزلی قرار دارد، شاخص از نیمه های تیرماه سال جاری وارد فاز صعودی جدید و پرقدرتی شد که عمده سوخت حرکت خود را از رشد قیمت های جهانی گروه های مورد اشاره تامین کرد و موفق به ثبت بازده تقریبا ۱۲ درصدی در کمتر از ۵ ماه اخیر شد.


    نمودار 1


    همان طور که در تصویر بالا مشخص است شاخص در وضعیت شکننده ای قرار دارد و در صورتی که در هفته آتی خبر مثبت و امیدوارکننده ای منجر به رشد قابل توجه شاخص منتشر نشود، انتظار اصلاح شاخص و ورود به محدوده اصلاحی برای دو هفته آتی را خواهیم داشت.


    سهام گروه خودرویی در ادامه روند نزولی ۲۰ ماهه خود در ابتدای ماه جاری کاهش قیمت را آغاز نموند اما در ادامه با انتشار شایعاتی پیرامون سهم ایران خودرو نمادهای این گروه با رشد قیمت مواجه شدند به طوری که خودرو و خساپا به ترتیب رشد ۱۷ و ۱۴ درصدی را در ابتدای این رشد رقم زدند اما در اواسط هفته گذشته به تعادل رسیدند. به نظر می رسد رشد خیره کننده نمادهای این گروه که عمدتا غیرعملیاتی بود تاکنون نتوانسته توجه بازیگران بازار را برای ورود دوباره به این صنعت جلب نماید. هزینه های مالی زیاد و مشکلات این شرکت ها در تامین قطعات و تردیدهای طرف خارجی از تحریم های احتمالی آمریکا از ریسک های این صنعت است. در هفته اخیر شایعاتی درباره ورود بخشی از سرمایه های سپرده شده در بانک ها به غول های خودروسازی کشور شنیده شد. بعد از اجرای مصوبه کاهش نرخ سود بانکی، بسیاری از سپرده گذاران به دنبال محلی برای سرمایه گذاری کم ریسک و پرسود هستند که یکی از مقصدهای این پول ها اوراق مشارکت غیربورسی و نیز پیش خریدهای مرتبط با خودرو بود که در این باره بعدا بیشتر توضیح خواهیم داد.


    نکته دیگری که در هفته گذشته قابل توجه بود، رشد قیمت جهانی نفت و در نتیجه اقبال به گروه پالایشی بود که این بار نتوانست به سیاق هفته های قبل رشدی پایدار را برای این گروه به ارمغان آورد. در این گروه شاهد معامله ۵ میلیون و ۵۲۰ هزار سهمی شتران در بازار خرده فروشی بودیم که در قیمت ۳.۶۲۳ ریال انجام شد.


    در هفته اخیر همچنین شاهد بازگشایی نماد قند ارومیه با نماد قاروم در بازار پایه ج با رشد خیره کننده بیش از ۱.۳۰۰ درصد بودیم که در همان روز معاملات این نماد ابطال شد.


    راه اندازی صندوق ارز و تلاش برای توسعه بازار معاملاتی ارز نیز خبری بود که در این هفته منتشر شد. صندوق ارز و صندوق طلا را می توان گام مهم دیگر سازمان بورس در توسعه بازار دارایی هایی دانست که سالهاست در فرهنگ سرمایه گذاری ایرانی به عنوان دارایی های اصطلاحا امن در سطح وسیعی توسط مردم در منازل و بانک ها نگهداری می شود.


    کوتاه درباره بازار بدهی


    اما اگر اندکی از بازار پرتلاطم و پرریسک سهام فاصله بگیریم، بازار بدهی این روزها هر روز بیشتر از دیروز در بین فعالین بازار سرمایه و بازار پول جای خود را باز می کند.


    در حال حاضر گزینه های سرمایه گذاری در بازار بدهی را می توان در یک دسته بندی کلی به اوراق بورسی (اسناد خزانه پذیرش شده،اوراق شرکتی، شهرداری و…. ) و اوراق غیربورسی (اوراق مشارکت طرح های عمرانی انتفاعی دولت، اسناد خزانه پذیرش نشده و … ) تقسیم کرد.


    در هفته گذشته یکی از مهم ترین اتفاقات در بازار بدهی به وقوع پیوست. پیش از آن بهتر است کمی درباره اوراق غیر بورسی توضیح داده شود.


    اوراق مشارکت طرح های عمرانی انتفاعی دولت تدبیری است که از دولت یازدهم با هدف انضباط بیشتر و توسعه بازار بدهی ایجاد شد. دولت در ازای انجام پروژه های خود توسط پیمانکاران خصوصی و دولتی اوراق بهاداری با نرخ سودهای مختلف به پیمانکاران تخصیص داده است که برخی از آنها در سال های اخیر در بازار فرابورس پذیرش شده و سررسید نیز شده اند که برای مثال اخزا۱ تا اخزا۱۱ و سخاب۱ و۲ را نام برد. اما به دلیل حجم بالای سایر اوراق مشارکت طرح های عمرانی انتفاعی تاکنون پذیرش این اوراق که هم به صورت بانام و هم بی نام منتشر شده اند صورت نپذیرفته است.


    در هفته جاری اوراق مشارکت بی نام با عاملیت بانک صادرات ایران با نرخ سود ۲۰ درصد که سررسید آن ۶ آبان سال جاری بود قابل برداشت شد و بانک صادرات به ازای هر برگه معادل مبلغ اسمی درج شده رو روی آن را پرداخت نمود. پرداخت اصل و سود این اوراق در شرایطی که فعالین بازار بدهی با دیده تردید به پرداخت این اوراق و توانایی دولت در واریز مبلغ آن می نگریستند، این سیگنال را به بازار بدهی مخابره کرد که دولت برای پرداخت مبالغ سایر اوراق که سررسید آنها عمدتا در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ است نیز آمادگی لازم را دارد.


     


    علی آهو-تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *