×

دسترسی شاخص کل به رقم ۱۰۰ هزار واحدی

  • کد نوشته: 6879
  • ۰۵ مهر ۱۳۹۶
  • ۰
  • شاخص کل با شکستن سطح مقاومتی خود در عدد ۸۱۵۰۰ و بعد از چند سال نوسان در محدوده ۷۰ تا ۸۰ هزار،نشان داد که پتانسیل حرکت را داشته و می‌توان به عدد نزدیک به ۱۰۰هزار واحد، محدوده ای که مورد انتظار بیشتر فعالان بازار سرمایه است، دست بیابد و این عدد چندان دور از ذهن نخواهد بود.

    دسترسی شاخص کل به رقم ۱۰۰ هزار واحدی
  • با توجه به نزدیک شدن به ۳۱ شهریورماه، پایان سال مالی کارگزاری­ها ،با توجه به سیاست کاهش حجم بدهی و اعتبارات دریافتی کارگزاران طبق روال سنوات قبل و جهت بهبود بخشیدن به وضعیت بدهی­ها در گزارشات ارسالی به سازمان در شهریور ماه روز به روز با افزایش حجم فروش جهت کاهش اعتبارات مواجه خواهیم بود و این روند تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت.


    اما با آغاز فصل پاییز و شروع تزریق نقدینگی جدید کارگزاران به مشتریان، حجم خرید­ها بیشتر و روند بازار نیز مساعدتر خواهد بود. ولی در یک پیش بینی کلی از  وضعیت شش ماه دوم سال ۹۶ می­توان گفت مسیر اصلی بازار بستگی به سیاست دولت و وزرای جدید کابینه از جمله وزارت اقتصاد و صنایع معادن دارد و اینکه آیا در سال ۹۶ دولت میخواهد همان سیاست کنترل تورم و رکود را ادامه داده یا از وضعیت رکود خارج شود که احتمال خروج از رکود خیلی بیشتر خواهد بود. در صورت داشتن این سیاست توجه دولت به بازار سرمایه نیز تغییر خواهد یافت و با ورود نقدینگی جدید و تزریق آن شش ماهه دوم سال ۹۶، و مخصوصا سه ماهه پاییز فصل طلائی برای بازار بورس رقم خواهد خورد.


    در صنایع پالایشی با توجه به گزارشات خوبی که در مرداد ماه منتشر کرده اند و با توجه به اینکه در مجامع خود نیز توانستند سودهای تقریبا مناسبی را در مقایسه با صنایع دیگر بین سهامداران تقسیم نمایند، همچنین از لحاظ قیمتی نیز از لحاظ نسبت p به e اصلاحات مناسبی را صورت داده و شرایط لیدر بودن بازار را همانند سال ۹۲ داشته باشند. البته همه این پیش بینی­ها با قیمت نفت جهانی رابطه مستقیم خواهد داشت.


    بعد از صنایع پالایشی نیز صنایع ساختمانی و خودرویی نیز از قابلیت خوبی برخوردار می­باشند. در صنایع ساختمان با توجه به رکود نزدیک به ۵ ساله در این صنعت و افزایش قیمت سیمان و بیشتر مصالح ساختمانی در این چند سال، مخصوصا جهش قیمتی شدید تیر آهن و میلگرد در یک ماه اخیر چه در سطح جهانی و چه بازار داخلی، امکان رونق بازار مسکن و حتی جهش قیمتی شدید در این بازار دور از ذهن نخواهد بود. ضمنا به عامل افزایش قیمت نهاده های تولید، انتظار روانی فعالان بازار مسکن را نیز باید اضافه نمود و نیز در یک ماه اخیر شاهد افزایش حجم معاملات مسکن و کاهش تمایل فروشندگان به فروش در قیمت‌های فعلی بوده ایم.در مورد خودرو نیز بیشتر سهم‌های این گروه به کف‌های قیمتی خود رسیده‌اند و ماه‌های زیادی است که در این کف قیمتی معامله می‌شوند.


    همچنین شاخص کل  نیز می‌توان گفت شاخص کل بورس تهران با شکستن سطح مقاومتی خود در عدد ۸۱۵۰۰ و بعد از چند سال نوسان در محدوده ۷۰ تا ۸۰ هزار،نشان داد که پتانسیل حرکت را داشته و می‌توان به عدد نزدیک به ۱۰۰هزار واحد، که محدوده ای که مورد انتظار بیشتر فعالان بازار سرمایه است، دست بیابد و این عدد چندان دور از ذهن نخواهد بود.


    حمید شانهای مدیر مالی کارگزاری آتی ساز بازار


     


     


     

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *