×

آشفته‌بازار دلار در تهران / دلار چندنرخی در کف بازار / هجوم مردم برای خرید ارز

  • کد نوشته: 14519
  • ۱۲ آذر ۱۳۸۰
  • ۰
  • بعد از متلاطم شدن نرخ دلار در روز گذشته امروز نیز بازار وضعیت گیج‌کننده‌ای را سپری کرد به طوری که اکنون در تهران نرخ دلار با چند قیمت مختلف به فروش می‌رسد و این در حالی است که بسیاری می‌گویند که همچنان برای دلار صف خرید وجود دارد.

    آشفته‌بازار دلار در تهران / دلار چندنرخی در کف بازار / هجوم مردم برای خرید ارز
  • به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، نرخ دلار امروز وضعیت بی‌ثباتی را سپری کرده است و بسیاری گزارش‌ها از صرافی‌ها حکایت از این دارد که صف خرید برای دلار همچنان وجود دارد و اکنون دلار با نرخ‌های متفاوتی معامله می‌شود. 


    بعد از اینکه دلار به مدت دو روز در حوالی ۴۵۰۰ تومان تثبیت شد بسیاری بر این عقیده بودند که دلار اکنون در نرخ واقعی خود قرار دارد و احتمال بالاتر رفتن آن بسیار کم است اما روز گذشته دوباره شاهد تلاطم عجیبی  در افزایش نرخ دلار شدیم به طوری که دلار حتی وارد کانال ۴۸۰۰ تومان شد و دوباره عصر دیروز از این کانال خارج شد.


    امروز نرخ دلار در مکان‌های مختلف با قیمت‌های مختلفی معامله شده است. طبق گفته بعضی صرافی‌ها بانک مرکزی دلار را با قیمت ۴۶۹۴ به صرافی‌ها عرضه می‌کند و اما صرافی‌ها در مکان‌های مختلف به دلیل افزایش تقاضا برای دلار آن را با قیمت‌های مختلف به متقاضیان عرضه می‌کنند. بعضی صرافی‌ها دلار با قیمت ۴۷۰۴ تومان فروخته‌اند و این در حالی است که قیمت هر دلار در پاساژ افشار با قیمت ۴۷۵۰ تومان عرضه شده است. خبرها حاکی از این است که قیمت هر دلار بازار تهران با قیمت بسیار بیشتری و حول و حوش ۴۷۷۰ تومان به مشتریان ارائه شده است. 


    دو روز پیش رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگویی عنوان کرد که اولتیماتوم مجلس به بانک‌ها برای کاهش نرخ سود سپرده‌ها و نیز نرخ تسهیلات پایان یافته و از این به بعد موظف هستند که مصوبه شورای پول و اعتبار را عملی کنند. بنا بر نرخ اعلامی حداکثر سود سپرده برای سپرده‌های یکسال و بیشتر باید ۱۵ درصد و برای سپرده‌های روزشمار نیز ۱۰ درصد و نرخ تسهیلات نیز باید حداکثر ۱۸ درصد باشد و در صورتی که بانک‌ها از این نرخ‌ها عدول کنند مجازات خواهند شد. 


    کارشناسان بازار ارز و نیز بسیاری از صرافی‌ها عقیده دارند که دلیل اصلی افزایش تقاضا برای دلار همین کاهش نرخ سود سپرده‌ها است و مردم برای جلوگیری از کاهش ارزش پول خود به سمت بازار ارز هجوم آورده‌اند و همین امر عامل اصلی افزایش قیمت دلار و سایر ارزهاست. در واقع زمانی که وضعیت تولید و سرمایه‌گذاری در کشور نامناسب باشد و بازدهی سرمایه‌گذاری بسیار پایین باشد، مردم به سمت بازار ارز و طلا می‌روند.


    طبق گزارش‌های دریافتی بسیاری نیز برای اینکه بتوانند از این آشفته بازار دلار ماهی بگیرند حتی اقدام به فروش خانه‌های خود کرده و به سمت بازار دلار هجوم آورده‌اند تا بتوانند سرمایه خود را افزایش دهند و بخشی از عامل افزایش نرخ ارز را همین سوء استفاده (استفاده) از وضعیت نامناسب ارزی تشکیل می‌دهد. 


    در همین راستا بعضی از صرافی‌ها بر این عقیده بودند که افزایش نرخ ارز سیاست خود دولت برای جبران کسری بودجه و افزایش میزان درآمد خود است و به همین دلیل آنها می‌گفتند که تزریق دلار به بازار از جانب دولت به کندی صورت می‌گیرد. این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که خود دولت و بانک مرکزی حتی در زمان افزایش نرخ ارز اعلام کرده‌اند که نرخ دلار در آینده کاهش خواهد داشت اما بازار به حرف‌های آنها واکنشی نشان نداد و همچنان روند صعودی خود را حفظ کرد. 


    نتیجه افزایش نرخ دلار بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی در بازار است به طوری که در روز گذشته بسیاری از این کالاها که عمدتا نیازهای ضروری مردم را تشکیل می‌دهند با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند و قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است. 


    اکنون با بالارفتن نرخ ارز و نیز به تبع آن افزایش قیمت کالاهای اساسی، بسیاری از کارگران نگران افزایش دستمزد خود هستند چرا که طبق گفته وزیر کار جلسات شورای عالی کار برای تعیین دستمزد کارگران آغاز شده است. بسیاری از فعالان کارگری تعیین نرخ دستمزد تنها بر اساس نرخ تورم را ناکافی می‌دانند و بر این عقیده هستند که باید سبد معیشتی کارگران را نیز در محاسبه نرخ دستمزد به کار گرفت. 


    حال باید دید در این آشفته‌بازار دلار و چندنرخی شدن آن در کف بازار، نرخ دستمزد تعیین شده برای کارگران چقدر خواهد بود؟ و آیا نرخ دستمزد تعیین شده می‌تواند جوابگوی نیازهای کارگران آن هم با وجود افزایش افسارگسیخته نرخ ارز باشد. 

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *